نقش ِ امپریالیسم ِ جهانی در فوتبال

پریروز بازی ِ کره شمالی و برزیل بود. دوست ِ چپی ِ یونانیم که بغل دستم تو آزمایشگاه میشینه و لاینقطع تئوری های انقلابی صادر میکنه، میگفت که کره شمالی رو با برزیل انداختند که کره شمالی رو سوسک کنند و دروازه شون رو گلباران کنند و امپریالیست یه حال ِ اساسی از محور ِ شرارت بگیره. به خصوص که در ورزشگاه هم تماشاگر ندارند و کل ِ امریکای جنوبی هم واسه برزیل هورا میشکند و کشورهای غربی هم طرفدار ِ برزیل میشند وقتی مقابل ِ کره شمالی واسته. خلاصه، نظریه پردازی ها به اینجا کشید که طرفدار ِ کره شمالی شده بودیم که بلکه پوزه ی امپریالیست به خاک مالیده بشه. تمام ِ طول بازی که پای میز ِ من همه جمع بودند، اخم و چروک ِ صورت ِ مربی کره رو تجزیه تحلیل میکردیم که آیا اگر ببازن قراره اعدام بشه وقتی برگرده کره یا نه. ولیکن، کره به برزیل گل زد و با اینکه باخت، طرفدارانش در آزمایشگاه ِ ما خوشحال بودند. وقتی کره ای های ریقونه ی کوچولو به اون هیکل های تن ِ لش ِ برزیلی ها گل زدند انگار که محور ِ شرارت به امپریالیست ِ جهانی داره خنده های موذی میکنه.

باری، یاد ِ یکی از اقواممون افتادم که زار و زندگی اش را برداشت برد پاریس، دو تا دکترا گرفت در فیزیک و متالورژی از سوربون و در ایرانش هم شریفی بود، و خلاصه از استعداد و هوش ِ خداوندی کم نداشت. یکبار میگفت اون موقع (چهل سال ِ پیش) که من از ایران رفتم، جو ضد ِ امپریالیستی منو گرفته بود و به جای استنفورد ِ امریکا رفتم سوربون ِ فرانسه و تمام ِ عمرم چیزی نشدم با این تحصیلات جز کارمندی که بیشتر ِ حقوق ِ خوبش را پای مالیات به دولت سوسیالیست ِ فرانسه میدهد، فقط برای اینکه جزو ِ اسکتبار نباشه. بعدها همین نابغه ی فروتن آمد ایران که در جو ِ انقلاب با مردم ِ کشورش باشه و دانشگاه تهران استاد شد، اما شیش ماه بعد در اتاقش مچش را موقع روزه خواری گرفتند و با بدبختی و دست از لنگ درازتر برگشت همون پاریس ِ کثیف ِ شاشی، که مالیاتش را بدهد. همیشه میگوید بچه بودیم خر بودیم، الان که نگاه میکنم، رفته بودم آمریکا برای خودم پولداری شده بودم و من که به هر حال، از همه جا رونده شدم، حداقل پول و پله را صاحب شده بودم ! (شوخی و جدی این نتیجه گیری پای خودش)

من نتیجه گیری ِ خاصی از این داستان سرایی ندارم، من هم لابد بچه ام و خرم و کون ِ آمریکای مستکبر امپریالیست رو دوس ندارم بوس کنم و تا آخرین نفس در کانادای سوسیالیست میخوام بمونم. لابد تا وقتی که کانادا دیگه خودش را کامل تو بغل ِ آمریکا ننداخته.

درباره

من کارمند روزم. دلداری ام اینه که شبها نویسنده ام

برچسب‌خورده با: , , ,
نوشته شده در Uncategorized
11 دیدگاه برای “نقش ِ امپریالیسم ِ جهانی در فوتبال
  1. رضا.ب می‌گوید:

    تو گودر هم جو ضدامپریالیستی حاکم بود برای همین کره‌شمالی. کلا ایرانی هرجا باشه و بره یه‌ایرانی میمونه. (البته ایرانی اینجا تحت‌الفظی‌ست)

  2. شهر خوبان می‌گوید:

    هاها فکر میکردم این فکرها را فقط ایرانها می کنند
    ولی سوئدی ها امریکایی ها را خوب تحویل می گیرند
    نکته ی مهم اینکه بتونی پیشرفت کنی امریکا و کاناداش زیاد فرقی نمی کنه

    • دانشمند می‌گوید:

      این فکر ها رو کشورهای عقب مونده و بدبخت بیچاره میکنند (ظاهرا) هر چند من کلی نظریات ِ ضد امپریالیستیم رو از هم خونه ای ِ سوئدیم قرض گرفتم

  3. kamyar می‌گوید:

    راستش من فکر میکنم که هر چقدر هم که آدم حس ضد امپریالیستی داشته باشه به هیچ وجه نباید باعث بشه که آدم ذره ای احساس علاقه به کره شمالی بکنه! اونجا یک تکه از جهنم که عمدا یا سهوا روی کره زمین قرار گرفته، تهنا کشوری که وقتی در مورد وضعیتش میخونه از زندگی کردن توی ایران احساس سعادت و خوشبختی میکنه!
    دیدن این ویدئو هم خالی از لطف نیست!

    • شهر خوبان می‌گوید:

      این ویدئو حذف شده می تونی یک لینک دیگه بدی

      • kamyar می‌گوید:

        اه من نمیدونستم این ویدئو حذف شده…
        این ویدئو به قول دوستی یه تکه از برنامه ۲۰:۳۰ کره شمالیه که توش میگفت کره با نتجیه ۱ بر ۰ برزیل رو شکست داده و قهرمان جام جهانی شده!
        این خبر بعد از بازی کره با برزیل از تلویزیون کره پخش شده!

      • دانشمند می‌گوید:

        هاها، جدا؟ بازی با پرتقال رو تا گل ِ چهارم نشون دادن و بعد گفتن که ببخشید بازی رو باید قطع کنیم چون یه برنامه ی واجب ِ دیگه رو باید پخش کنیم.

      • kamyar می‌گوید:
    • دانشمند می‌گوید:

      هاها، قبول که کشور ِ گندیه، ولیکن چون اونها دیوونه اند، امپریالیسم چیز ِ خوبی نیست

      • kamyar می‌گوید:

        میدونی با این قسمته حرفتت کاملا موافقم که اگه آدم با یه تئوری یا نظام مخالفه این اصلان دلیل نمیشه که تئوری یا نظام مقابل یا مخالفش خوب باشه.
        حالا هر کدوم از این تفکر ها میتونه سرمایه داری باشه کمونیسم باشه ج ا باشه یا هر چیزه دیگه ای هم باشه. من به شخصه یه چیزایی واسم مهمه که معمولا در %۹۹ موارد توی کشور هائی که با سرمایه داری و امپریالیسم (که نمایندش رو امریکا میدونن ) مخالفن وجود نداره!
        چرا اینقدر سخت شد! :))
        مثلا من از نظام و متد کشور داری سوریه ، کوبا ، لیبی، کره شمالی و … متنفرم.

      • دانشمند می‌گوید:

        آره، من هم با تمام ِ نظامهای دیکتاتوری مشکل دارم

پاسخی بگذارید

