انتخاب کنید: تروریست باشید یا چرچیل باشید

معمولا ما به خاطر ایرانی بودنمون خجالت زده هستیم، چون میدونیم که طرفی که میشنوفه ما ایرونی هستیم، لابد هزار و یکی داستان دهشتناک شنیده. اونهایی که خیلی از مرحله پرت باشن، بگی ایران یه صحرای سوزانی به خاطرشون میاد با یه مشت شتر و چادر برافراشته و بچه های کر کثیفی که اینور اونور میدوند. اینها به چشم تحقیر نیگاه میکنند. اکثریت مردم دنیا فعلا اولین کلمه ای که به ذهنشون میاد احمدی نژاده و این خودش به اندازه ی کافی هولناک هست، هم با تحقیر نیگاه میکنند، هم با دلسوزی، هم با کلی سوال، و با توجه به مرحله ی آگاهی و روزنامه خوندنشون، سوالهاشون عمیق تره. اینها معمولا دنیای غرب یا به هر حال، آدمهای متمدن تر در هر کشوری که یه ذره پیشرفت فرهنگی داشته، هستند. و بعد باقی دنیا، که مدیای امپریالیستی فقط یه چیزی از ایران براشون پخش کرده: ایرانی ها تروریستند. با تمام نژادپرستانه بودنه حرفم، ولی اکثر آسیایی هایی که باهاشون برخورد داشتم که یک چند سالی در فرنگ زیست کردند، از کل ِ اخبار تلویزیون در مورد ایران فقط همین کلمه ی تروریست رو یاد گرفتند. چراکه فعلا تنها خصوصیت ِ بدی که مثلا چین و ایران درش مشترک نیستند، اتهام به تروریسم هستش. وگرنه اونها از یه دیکتاتوریِ ایدئولوژیک، دولت فاسد، فاصله ی اقتصادی و فرهنگی بین طبقات، جنگ سنت و مدرنیته  و مهاجرت مغزهایی رنج میبرند که ما میبریم و اونها هم معروف به بزرگترین اعدام کننده ی دنیا هستند که ما هم هستیم، و در نتیجه تنها اتهامی که چینی به ما میتونه وارد کنه، کلمه ی تروریسته، و سورپرایز سورپرایز، من هر دو دفعه ای که کسی بهم گفته تروریست آسیایی بوده (چینیش رو حالا مطمئن نیستم) و امروز که دیدم یکی از دوستام تو فیسبوکش نوشته یه آشنای چینی ازش پرسیده کجایی هستی و دوستم گفته، ایرانی و چینی مذکور گفته، اوا مردم ِ تروریست ! خونم دیگه به جوش اومد.

البته هدف از نوشتن این وبلاگ تصحیح آراء و عقاید مردم چین نیست. چه بسا اینها تصادف بوده و من دارم در کمال ِ نژادپرستی مردم آسیای دور رو قضاوت نا عادلانه ای میکنم. همونطور که اونها چهار تا آدم وحشی رو در راس امور مملکت ِ ما دیدن و خیال کردن ماها همه تروریست و آدم کشیم مثه رئیس جمهورمون. باری، اصلا این قضاوت و تصادف های من و دوستم رو دور بریزیم. با این انگ تروریست که در هوا یهو شناور میشه چه باید کرد؟ سکوت؟ مشت؟ سخنرانی طولانی در باب ِ اینکه یه دونه ایرانی تاحالا تو این عملیات های تروریستی دنیا مقصر شناخته نشده، اصلا تو لیست مظنونین هم نبوده، ایرانی ها دچار یه دولت ِ خشن هستند و مردم خشن نیستند، یا ایران رو مدیا داره تروریست جلوه میده و واقعا دولت تو عملیات تروریستی داخل نمیشه…. یا چی؟

من هر چه قدر هم از اون فرهنگ کپک زده ی ایرانیم پیشرفت کرده باشم و قضاوت هام رو در مورد ِ مردم کشورهای جورواجور کنترل کرده باشم، نا خود آگاه با دیدن هر نژاد، قضاوتم رو میکنم. مسئله اینه که یاد گرفتم رفتار و چیزهایی که میپرونم رو کنترل کنم. ولی اگر با شنیدن ایران، کلمه ی بعدی که در هوا پرانده بشه تروریست باشه، طرف هیچ کنترلی روی قضاوت ها و پیش فرض هاش یاد نگرفته و سخنرانی طولانی باید بی فایده باشه. مشت و لغد یا کلمات تیز و تند هم صحه بر تروریست بودن ما میذاره، سکوت هم شاید یعنی تاکید اینکه طرف چی گفت. من با تمام خامی و بچگیم، سال دومی که آمده بودم فرنگستون، حق ِ کسی که به من گفت تروریست رو خوب کف ِ دستش گذاشتم. به هر کی میشناختش گفتم این طرف به من گفته تروریست، و سخنرانی طولانی رو به بقیه دادم، حتی یکبار وقتی طرف یه گوشه ای از جمع به کار ِ خودش میرسید، یه بار دیگه داستان رو تعریف کردم، و بدون اسم بردن، ریدم به کسی که بهم گفته تروریست و بقیه باهام همدردی کردن و تقبیح کردن این حرکات رو. آه چه خوب بود. به شما میگم: بوکسور ها که یه فحشی میشوند و یک مشت حواله میکنند، آنا یه لذتی میبرند، چرچیلها که با موزمار بازی حقشون رو پس میگیرند یا حق بقیه رو کف ِ دستشون میذارند، یه عمر کیفور میشند.

 

درباره

من کارمند روزم. دلداری ام اینه که شبها نویسنده ام

برچسب‌خورده با: , , , , , , , ,
نوشته شده در Uncategorized
3 دیدگاه برای “انتخاب کنید: تروریست باشید یا چرچیل باشید
  1. kamyar می‌گوید:

    بسیار پست تاثیر گذاری بود! تریک تو هم خیلی خوب بوده، من بدون شک انتخابم اینه که چرچیل باشم! ولی در لحظه چه کاری بهتره؟ اینی که گفتی یه پالیسی میان مدته، ان لحظه چی؟
    صحبت کردن با آدمایی که درمورد ایران کنجکاوی میکنن یه مقداری سخته، ماجرا کلا وقتی خیلی پیچیده میشه که ما باید در یک زمان به شددددددددت از مردم مون دفاع کنیم و بگیم که چقدر با فرهنگ هستیم، از طرف دیگه به همون شدت هم بگیم که کسایی که دارن بر مردم ما حکومت میکنن چقدر اشغال هستن و به همین نسبت مردم ایران کلان ربطی به دولت ایران نداره! کار عجیبیه دیگه!

  2. نوشین می‌گوید:

    خیلی کارت درسته دانشمند

  3. اسدالله میرزا می‌گوید:

    لقد گلم ! اون لغد یه چیز دیگس که احیانا قابل پرتاب یا نثار کردن نمی باشد خانم دکتر !

پاسخی بگذارید

