من یک منفی باف هستم

من ننشستم اینجا رویا بافی کنم که بیست و پنجم بهمن مردم بریزند تو خیابون و شاه ِ دوران رو دوباره سرنگون کنند. من به بابام رفتم که منفی بافی میکنه و فکر میکنه که هیچی نخواهد شد. اینطور نبودم ها، دو سال پیش تو دوران ِ انتخابات که پا شدیم رفتیم ایران، شور ِ حسینی بود به اصطلاح که داشتم. پست های آتشینی مینوشتم که بیا و ببین. مینشستم تو بحث های سیاسی داغ با بابام و میگفتم این جنبش پیروز میشه. بابام سر تکون میداد میگفت ببینیم و تعریف کنیم. بابام تازه اعتقاد داشت این جنبش هم انگلیسیه و بی بی سی داره خط بهش میده. من حرص میخوردم و صدام میرفت بالا. تو مهمونی خانوادگی و جلو غریبه و آشنا هم رعایت نمیکردیم، کسی میامد دیدنم چون از خارجه آمدم، من و بابام هنوز داشتیم جر جر میکردیم، من میگفتم پیروز میشیم، شبها میرفتم الله اکبر میگفتم، بابام میگفت الاغ تو کافری کدوم الله کدوم اکبر، جوگیر نباش، اینها کار انگلیسه. هرچند که هیچ وقت تو کتم نرفت که جنبش کار انگلیسه، اما امیدم کم کم از دست رفت. همیشه منتظرم وضع بدتر بشه. شدم بابام، در همه ی ابعاد، با غلظت کمتر.

به هر حال، زندگی ِ ماها میگذره، همیشه امیدواریم که اینا یه روز میرن. چون تجربه ی تاریخی نشون داده، پینوشه یه روز رفت، فرانکو رفت، شاه رفت، اینها هم میرن. اینها میرن رمز ِ زندگی ِ یه عده بود. آقای طا، اولین رئیس ِ پدرم، بعد از انقلاب پرتابش کردن از محل ِ کارش بیرون، به جرم کرواتی بودن و رفت و آمد به دربار. از طریق یه رابطه ی خانوادگی ِ نزدیک با آقای طا، تا آخرین روزهای زندگیش دیدم که میگفت، اینا یه روز میرن. آقای طا آروم تو کما مرد، زنش هم مرد، بچه هاشون خونه زندگی شون رو هم بسته بندی کردن گذاشتند یادگارهای دوران ِ شکوه ِ پدرشون خاک بخوره، والبته اینا هنوز پا برجا هستند. این «اینا» کین که قراره یه روز برن، مرزهاش معلوم نیست. مشکل فقط احمد.ی نژا.د و رهبر هستند، یا کل ِ سیستم و مدیراش و سپاه و بسیجش باید جمع بشند؟ اونوقت این جمعیت که خودش چند میلیون هستند، رو باید چی کارشون کرد؟ هیچی اینجاست که فکر میکنم «اینا» جایی نخواهند رفت. این طرز تفکر و این سیستم ارزشی هنوز پا بر جاست. شرافت و وجدانی وجود نداره، حتی اگر انقلاب بشه، مملکت ِ ما شیر تو شیر بازاریه که حکومت ِ بعدی و مدیرهای بعدیش هم فاسد و موزمار و چاپلوس خواهند بود.

باری، میدونم که افتادم به نا امیدی. و از اون ور، به هر حال، میدونم که تغییر اجتناب ناپذیره. جمهور.ی ا.سلا.می هم تغییر خواهد کرد. اینا حالا با یک محدوده و مرزی خواهند رفت. نمیدونم چه طور و چه گونه، گاندی وار و در صلح و صفا، یا مدل روآندا جنگ داخلی خواهیم کرد و یکی از طرفین دیگری رو سلاخی خواهد کرد. امیدوارم که هنوز زنده باشم و این تغییر رو ببینم، منتها مطمئن نیستم به سیاهی الان نباشه.

درباره

من کارمند روزم. دلداری ام اینه که شبها نویسنده ام

برچسب‌خورده با: , , , , , , , ,
نوشته شده در Uncategorized
15 دیدگاه برای “من یک منفی باف هستم
  1. سحان می‌گوید:

    تا همین چند ماه پیش خیلی خوش بینانه می گفتم اگه «اینا » برن، افرادی هستند که بشه روشون حساب کرد که این مملکتو سازماندهی کنن، دورو وری های خودمو که میدیدم امیدوار تر میشدم، ولی حدودا چند ماهیه با یه جامعه جدیدتر آشنا شدم. دانشگاه علم و صنعت .
    جایی که نمونه کوچیکی از آدم های حاکم تو جامعه رو نشون میده.
    عده اشون زیاده و موزمارتر از این که بذارن این حکومت طوریش بشه، و اگرم طوریش شد با چهره جدید دوباره واسه خودشون کیسه اندوزی کنند.

  2. نیک می‌گوید:

    مشکل ایران مشکل عجیبی شده و باقی هم میمونه.اتفاقا مشکل ما سپاه و بسیج نیستند.این آدمها در سیستم دیگه ای وقتی پول بگیرند کار میکنندبراشون هم فرقی نمیکنه اسلامی باشه یا نه.مشکل ما اون زنهای بی حجابی هستند که مثلا تو برنامه بفرمایید شام میبینی بی حجابند اما با افتخار میگند نه من مشروب نمیخورم یا اون آقایی هست تو همون برنامه که انواع و اقسام الکلها تو خونش پیدا میشه و استاد مشروب هست اما میره گوشت حلال میخره!حالا منظورم دقیقا خود این اشخاص نیست منظورم میلیونها نفر در ایران هست که این عقاید رو دارند و با دو طرز فکر متفاوت زندگی میکنند.این جور آدمها مثل
    ته مونده خاکستر یک آتیش داغ هستند که اگه بستر مناسبی پیدا بشه دوباره آتیش بزرگی برپا میکنند.دوست صمیمی من یک آدم به شدت بی اعتقادی بود دست روزگار زد و عاشق همسرش که فردی بسیار مذهبی و البته پولدار بود شد.پول اون آقا چشمش رو گرفت و حاضر شد ازدواج کنه و نماز بخونه و رو بگیره.بعد از اینکار چون خودش نمی تونست بی حجاب باشه.هر به قول عامیانه بد حجابی رو میدید گیر میداد که وای همه جنده شدند و چنان و فلان.من میفهمیدم از سوز دلش هست .تازه میگفت تو نمیدونی دین و ایمان پایه زندگی رو محکم میکنه اگه شوهرم مومن نبود تا حالا صدباره از چنگ من درش اورده بودند.از این نمونه ها زیاد هست به دور و بر خودت نیگا کن.رهبر و ا.ن سپاه و بسیج رفت .مردم و این افکار پوسیده رو چه میکنی؟آدمی که بیجوراب و سربرهنه جلوی خونش نذری میده منو از اون زنهایی که تنها نوک دماغشون پیداست و مردهایی که جای سیب زمینی داغ روی پیشونیشون هست بیشتر می ترسونند.به تجربه پدرت احترام بزار و خوشحال باش که ایران نیستی.ایران هیچوقت درست بشو نیست.

  3. جوجو می‌گوید:

    با نیک خیلی موافقم. مشکل ایران مردم و بلاتکلیفیشون هستش. حزب باد بودن خیلی مخربه.

  4. ناشناس می‌گوید:

    زهی خیال باطل!

  5. ناشناس می‌گوید:

    همه اش سه کلمه بیشتر نیست ولی جمله مفیدی است! تکرارش بعد از تخیلات، باعث می شود آدم زیادی خیالات خوب نکند! آدم بنویسد و توی جیبش هم داشته باشد خوب است

    تو کاغذ بنویس بزن جلو مانیتور……..

  6. ناشناس می‌گوید:

    دنیا ترکیبی از امور خیالی و وهمی است ولی در زیر این پرده‌ی خیال، حقیقتی وجود دارد

  7. ناشناس می‌گوید:

    شب و روز در خیالی و ندانمت کجایی

    توصیه اخلاقی: خیالات خیلی باطل نکنید لااقل!

  8. ناشناس می‌گوید:

    الله اکبر، خمینی رهبر

    االله اکبر، خمینی رهبر

    این بانگ آزادیست
    کز خاوران خیزد

    فریاد انسانهاست
    کز نای جان خیزد

    اعلام طوفانهاست
    کز هر کران خیزد

    آتشفشان قهر ملتهای در بند است
    حبل المتین توده های آرزومند است

    الله اکبر، خمینی رهبر
    االله اکبر، خمینی رهبر

    دشمن بداند ما
    موج خروشانیم

    زائیده بحریم
    فرزند طوفانیم

    در سنگر اسلام
    بگذشته از جانیم

    بازو به بازو صف به صف ما آهنین چنگیم
    سنگر به سنگر جان به کف آماده جنگیم

    تخت شهنشاهان
    شد سرنگون از ما

    تخت تبهکاران
    شد واژگون از ما

    دامان آزادی
    شد لاله گون از ما

    ما حافظ آزادی و اسلام و قرآنیم
    ما در پی آسایش و معراج انسانیم

    الله اکبر، خمینی رهبر
    االله اکبر، خمینی رهبر

  9. ناشناس می‌گوید:

    بیچاره تویی آواره
    ه

    • دانشمند می‌گوید:

      من تو خونه ام نشستم. آواره نیستم. جام خیلی خوبه، به اون طویله ی خراب شده ی ایران هم قصد ندارم برگردم.

      • ناشناس می‌گوید:

        کسی برات دعوت نامه نفرستاده که بیای عزیز

        بیخیال دانشمند ………………. بای……

پاسخی بگذارید

