کلردیازپوکساید

من در ونکوور چه میکنم؟ شهر خوشگلیه. دار و درخت زیاد داره و کنار یک خلیج واقع شده که میریزه نهایتا به اقیانوس. پنجره ی خونه ی دوست پسرم به خلیج وا میشه، و یک مشت کوه و جنگل مه گرفته هم مقابل دیدگانم قرار داره. پس با این حساب باید خیلی حال کرده باشم با اوضاع زندگی ام. به خصوص اینکه پریشب بالاخره تز دکترایم را بوس کردم، فرستادم برای کمیته ی داورهام. یک ماه کمتر به دفاعم مانده و اسلایدهایم هم عنقریبه که حاضر بشه. اینها را جمع بزنیم به اینکه آمدم جا خوش کرده ام تو خونه ی دوست پسرم و او انسانی است متعهد به این رابطه و چیزی کم نمیگذارد، پس من باید در حال شکستن گردو با دمبم باشم. آنچه مقابلم است یک بسته ی بیست تایی کلردیازپوکساید ِ پنج است که برای اضطراب و استرس دائمی یکی از دکی های فامیل برایم از ایران آورده. خود خانوم دکتر خودش را در یک پتو پیچیده بود در خانه اش در تورنتو و میگفت، یکی دو ماهی  یا دست ِ بالا شیش ماهی که خیال میکنی خیلی در زندگی ات اضطراب داری، روزی یکی دو تا از این قرصها را مرقوم کنید در شکمتان و نه بیشتر و طولانی تر، چرا که بهشان معتاد میشوی و شب بدون قرصات خوابت نمیبرد. مادر خانوم دکتر که خودش هم پزشک است، یک بسته ایندرال هم بهم داد که شب دفاعم بخورم که خدای نکرده قلبم از شدت تپش از کار وای نستد. قرصها را سر دادم ته کیف و دست بهشان نزدم. منی که برای سردرد ریاضت میکشم و قرص نمیخورم، کلردیازپوکسایدم کجا بوده.

اضطرابم چه صیغه ای است؟ مادر خانوم دکتر که دختر دائی پدرم است میگفت این عادت غمخوری ِ ماها، اعضای این فامیل، ژنتیکی است. روحیه مان اینطوری است که برای اتفاقهای بد احتمالی که هنوز اتفاق نیوفتاده اند غصه خورده و اضطراب میکشیم. من هم از این پدیده ی ژنتیکی که در فامیل مان هم غالب است رنج میبرم. نگران اینم که بعد از دفاع دومم در ماه فووریه، هنوز کار ِ مناسب پیدا نکرده باشم و ول معطل همچنان در خونه ی دوست پسرم علاف بچرخم. از پدیده ی علاف ول چرخیدن میترسم. ترس، همان احساسی که مردم به عنکبوت یا موش یا تاریکی دارند را من به اینکه علاف و ول باشم دارم. بی هدفم میکند که دفتر کاری ندارم و صبح ها که پامیشم دوست پسرم میرود سر ِ کار، من میروم در آشپزخانه اش بادمجان سرخ میکنم. مردم در ایران اینقدری که من نگران بیکاری هستم، لابد نگران جنگ احتمالی با تمامی ابرقدرتهای عالم نیستند. اصولا نگرانی جنگ باید بیشتر مغزم را بخورد. اما من به دیوانگی ِ این نظام و آیت الله های تندرویش ایمان دارم که اگر گزندی به مملکت امام زمان برسد، اولین موشکهای امام زمان در خود اسرائیل پایین می آیند و در نتیجه امیدوارم برای اینکه گزندی به مملکت اسرائیل نرسد، ابرقدرتهای دنیا بگذارند مملکت امام زمان ما کار ِ خودش را بکند و کم کم بشود کره ی شمالی و کلا از کل دنیا منقطع شود.

باری، قرصها را نمیخورم. در خانه در مقابل منظره ی خوشگل میشینم و کاری نمیکنم. برای چند تا کار درخواست میدم؛ ایندر اوندر میزنم و در جای خودم ناراحت تر میشوم. هیچ کاری نمیکنم. نمیروم در بین اون کپه ی درخت ها راه برم. دیروز رفتم استخر محله شنا کنم، بعد از چهار تا طول، نفسم گرفت و رفتم که برم تو سونا، در سونا را باز کردم و دیدم گوش تا گوش مردهای گنده ی پشمالو نشسته اند، من تنها دخمل کل استخر و سونا بودم، یکم بهشان ذل زدم و دیدم ضایع است در را ببندم و برم، پرسیدم این سونای مردونه است؟ یکی از گرد و قلمبه ترین هاشان گفت که نه نه، ما استقبال میکنیم از خانوم ها، آروم و روی پنجه ی پا رفتم در یک گوشه ای چوتولی نشستم و چشمام رو بستم که نبینم همه مردهای سونا در حال برانداز کردن پر و پاچه ی من هستند. هر صد و بیست ثانیه یکبار ساعت را چک کردم و بعد از چهار دقیقه رفتم بیرون و عذاب الیم برانداز شدن را تمام کردم. شاید هم براندازم نمیشدم. غرض اینکه نمیدونم چه غلطی دارم میکنم، اعتماد به نفسم مضمحل شده است و سرگردان ول میچرخم.

درباره

من کارمند روزم. دلداری ام اینه که شبها نویسنده ام

برچسب‌خورده با: , , , , , , , , ,
نوشته شده در Uncategorized
14 دیدگاه برای “کلردیازپوکساید
  1. تقی می‌گوید:

    دانشمند، امیدوارم ونکوور بهت خوش بگذره. این اضطرابا بیخودیه. بگو ببینم کیو میشناسی که تزش رد شده باشه که تو نفر دوم باشی؟
    بیشتر حواست به افسردگی بعد از دفاع باشه، اون موقعی که با خودت می گی این همه حرس و جوش برای چی بود؟ موفق باشی.

  2. شاهین می‌گوید:

    So r/firstworldproblems

  3. Maryam می‌گوید:

    bebin daneshmand jan, badtarin halate momken, farz kon defa mikonio bikari. so what?
    chan mah micharkhi kar peida mikoni dige. inke ghose nadare. stress ham nadare.
    age bekhai va begardi hatman job peida mishe. hala shayad rahat na va sari na vali peida mishe. man khodam defa kardam yedafe dochare stresse shadid shodam ke chi kar mikham bokonam, PhD bekhoonam ya kar konam. daghighan yadame roozi ke defa kardam badesh ke az sham ba doostam bargashtim va tanha shodam hamintori zadam gerye o ba khodam gerye mikardam. fekr kardam dige kari nadaramo ehsase poochi mikardam. kholase bad az chan mah kar peida kardam. man dark mikonam in dorani ke migi chie. vali bavar kon vaghty rafty sare kar delet mikhad alafo bikar begardi va hich masooliati roo dooshet nabashe.
    believe me!
    good luck my dear friend

  4. فرزاد می‌گوید:

    اوضاع بازار کار توی کانادا چطوره برای خارجی ها؟ باید بهتر از آمریکا باشه. در ضمن توی سوناهای مردانه (یا زنانه) معمولآ شرت نمیپوشند و تشخیصش خیلی راحته.

  5. ناشناس می‌گوید:

    فقط خواستم در مورد کار پیدا کردن در این روزهای رکود اقتصادی هینتی بدهمت:
    با پست کردن رزومه و فرستادنش روی وب سایت این شرکت ها چیز زیادی عاید نمی شود. باید نتورکینگ و یا به قولی مخ بزنی. باید توی شرکت ها آشنا ماشنا پیدا کنی که رزومه را برساند به چشم مدیران. و یا پیله شوی به رکیوترها و با اعتماد به نفس کاذب و زیادی از موشک هایی که در دوره دکتری هوا کردی بگویی.. با پست کردن رزومه و اپلیکیشن آنلاین چیزی حاصل نمی شود.

  6. ناشناس می‌گوید:

    khob hala ye chan vaghtiam bademjoon sorkh koni, chi mishe mage?! man khodam gharare bad az defam ye modati kollan az iin zendegi e bodo bodo morkhasi begiram 🙂

  7. شازده کوچولو می‌گوید:

    به رسم همه کامنت گزارهای محترم از ازل تا ابد منم می گم بچه خوبی باش و استرس رو از خودت دور کن (به همین راحتی که گفتم!) ولی ته تهش اینه که وقتی از چیزی می ترسی بهتره باش رودررو بشی تا بالاخره یه شناختی ازش پیدا کنی بلکمک کم کمک ترست بریزه مثل همون تاریکی که گفتی من داداش بزرگم دستمو می گرفت می برد تو تاریکی کلی می گردوند و هر نقطه از تاریکی رو برام توضیح می داد و اونجا باهام بازی می کرد طوری که دیگه دوس نداشتم برم تو روشنایی ! حالا اینجا شما گارداش بزرگتر نداری یا هنوز به اون مرحله نرسیدی بماند آما این استرس فقط باعث میشه چند روزی تو خلصه استرسی باشیو حالت گرفته بشه و بعدش ناثینگ ، تو می مونیو روزها واتفاقاتی که تو اصلا بهشون فکر نکرده بودی
    به قول دوستمون بهتره علاوه بر فعالیت های اینترنتوی ارسال رزومه از راه های دیگه هم اقدام کنی . یه چیز دیگه اینکه جدی باش بعید به نظر میرسه با سابقه کاری و مدرکت نتونی کار پیدا کنی پس الکی واسه خودت سناریو درست نکن بالاخره یه طوری میشه در بدترین حالت ممکنه یه کار سطح پایینو مجبور بشی واسه یه مدت موقت انتخاب کنی تا کار بهتر پیدا کنی تازه این ورست کیسه (worst case!! نه kise )
    یه چی یادم رفت اون شرح حال اول پستت اصن دلیل نمیشه که نگران آینده شغلی و جیبی نباشی پس بی زحمت تو اون کله محترم مدام فرو نکن ه من الان باید خوشحال باشم چرا نیستم و هی روضه بخونی که من قرص سردرد نمی خوردم چرا حالا کلئوپاترا می خورم. واسه همه پیش میاد. من پارسال ارشد شرکت کردم همه رتبه های پارسه ام یه رقمی بود ولی به خاطر همین استرس امتحان اصلی رو خراب کردم و اگه لج بازی نمی کردم و دو تا قرص ناقابل می خوردم شاید اونطور نمی شد. بد به دلت راه نده به نظر میاد تلاشتو کردی اگه آرامشتو حفظ کنی به حقت می رسی رفیق 🙂
    take care

  8. Zara می‌گوید:

    Man kamelan dark mikonam chi migi….Omidvaram to job peida kardan movafagh bashi…

  9. آلبالو مدرن می‌گوید:

    age jaye man boodi chi kar mikardi do sale gozashte man vaghean hich kari nakardam, taze aghaye alef ham nadaram vasash bademjoon sorkh konam

  10. امید می‌گوید:

    دانشمند برگرد ایران، به کشورت خدمت کن، به مردمت، کاری به حکومت نداشته باش، این حکومت دیر یا زود رفتنیه. برگرد و از تجربه و دانشی که به دست آوردی به مردم و کشورت کمک کن. حرفهای نا امید کننده زیاد ولی‌ کسی‌ بخواد پیشرفت کنه بهترین جا براش آب و خاک خودشه. موفق باشی‌ همیشه دانشمند عزیز و دوست داشتنی.

    • احمد می‌گوید:

      بیا اینجا دانشگاه آزاد رو هوا مبرتت بیا اینجا بشو عضو هیئت علمی
      البته خری اگه اقامت کانادا رو ول کنی بیای …. من که جای تو بودم نمیومدم

      تو روزمه میدی …مگه چه تخصص هایی داری که کار پیدا نمیکنی ؟؟/
      یه ذره از تخصص هات بگو مثلا دکترا گرفتی یه نرم افزار تولید کردی یا نه ؟؟؟

  11. احمد می‌گوید:

    این جا رو میخونی ؟؟؟ خیلی جالبه
    http://usdoctoral.blogfa.com/post-76.aspx

  12. ناشناس می‌گوید:

    دختر خوب من مهندس حاظرم پام بخوره کانادا و به فکر کار نباشم چون اینجا با این وضع افتضاحش باز میشه کاری کردبه .کانادابرسم قانون جذبو راحت اجرامیکنم.خوش باش

  13. ناشناس می‌گوید:

    manam alan nazdike 2 mahe omadam usa ezterabe shhadid gereftam tars az hame chi daram aslan delma nemikhad a zkhone beram biorn alan az emroz shoro kardam be khordan ein ghorsss.dige daram divone misham

پاسخی بگذارید

