من افه ام یا یک چیزی لنگ میزنه؟ مروری بر دو ستاره ی ایرانی: A$A و کوجی

آدمها رو نمیشه واسه اینکه مال ملیت ِ خاصی هستند یا نژادی دارند، یا واسه رنگ تن و لهجه شون قضاوت یا مسخره کرد. چون هیچ دخلی در این مسائل نداشتن. اما آیا نمیشه افکار و علایق مردم رو قضاوت کرد؟ این پست رو خوندم اینجا که لپ مطلبش این بود، کوجی زادوری، خالتوره، خزه، از سطح ِ سلیقه ی نویسنده پایینتره. نویسنده توضیح داده بود که با آدمی که کوجی میپسنده نمیخواد بپره و دوست نداره تو حلقه اش داشته باشه ! نوشته های دلنشین فیضبوغ هم به همان ترتیب.

همونجا تو وبلاگش بهش ریده بودن که دچار خودشیفتگیه. تو فیسبوک هم بحث راه افتاده بود طرف رو از نظر روانی بررسی میکردن که چه مریضی داره که اینقدر خودش را بالا و بقیه رو پایین میبینه. من شخصا  به همین ترتیب زیاد فحش شور شدم که تو مردم رو از بالا میبینی چون مثلا یک کاری رو دوست دارن یا تو فرهنگ شونه و تو حال نمیکنی باهاش. من با این قمپزها آشنام ! بعله هر کس سلیقه ی شخصی داره، و واسه خودش محترمه. ولی خب میشه نشست مثلا همین کوجی زادوری ویدئو ساز رو از هزار زاویه بررسی کرد و گفت بابا خروجیش پایینه، لوثه، و کسی هم کوجی میپسنده، یا چیز ِ بهتری ندیده، یا سلیقه اش رو تمرین نداده، یا حوصله ی چیز عمیقتری نداره. اینها بدی اون آدم نیست، اینها ارزش اخلاقی واسه کسی نمیاره صرفا تیپ های مختلف شخصیته. حالا اگه همه بیان از زاویه ی اخلاقی و روانشناسی و وجدانی و اجتماعی بررسی کنند که چرا نویسنده ی یک وبلاگی یک سلیقه ای رو قضاوت کرد، هیچ چیز عوض نمیشه. تو کله ی اون قاضی کوجی و کوجی پسندها پایین اند !! خوب که چی؟ مردمی که کوجی دوست دارن، و به شدت از سلیقه شون دفاع میکنند و قبول ندارند که کوجی لوث و سطح پایینه، لابد طاقت و تحمل اینکه یکی تو صورتشون بگه خیلی خزید رو دارن یا یاد میگیرند به یکی از عضوهای خصوصی واقع شده در سمت چپ شان حواله بدهند که من کوجی دوست دارم اون عنتر هم با من نپره !! ولی نمیشه نقد و بررسی و قضاوت کوجی و هوادارهاش رو تعطیل کرد.

من باز هم معتقدم این یک مسئله ی ایرونیه که تحمل اینو نداره بشنوه سطح سلیقه اش پایینه ! یعنی احساس اعتماد به نفس در مورد سلیقه ی خودش رو هم نداره. اگه کوجی واقعا خوبه توی ذهنش، که صرفا باید شونه اش رو بالا بندازه بگه نویسنده اسلکه میگه کوجی خالتوره… بابا کوجی که خیلی خفنه. مثلا من اگه یکجا بخونم یکی میگه شجریان خیلی خسته کننده است، و طرفدارهای شجریان متحجرن. حداکثر به طرف میگم شما چیزی از موسیقی سنتی نمیدونی ! نمیرم بگم تو حق نداری من و شجریان رو قضاوت کنی. چون به سلیقه ی خودم اعتماد دارم ! حالا من اگر یک احساس لذت همراه با خجالت دارم از دیدن یک سریال خالتور تلویزیونی، شبهای برره بگیر، و یکی تو وبلاگش بگه این جماعتی که هنوز با شبهای برره حال میکنند چه اسکل هایی هستن، من صرفا شونه بالا میندازم و میگم خب این بابا اون حال و فازی که ما با مهران مدیری تو اون دوران گرفتیم رو نگرفت و به درک !! من نمیفهمم جماعت ایرونی چرا اینقدر جر عظمایی به خودشون میدن اگه یکی بیاد بگه چیزی که شما میپسندی بسیار سطح پایینه ! چون رگه ای از حقیقت در سطح پایین بودن و دم دستی ِ بودن سلیقه شون میبینند؟

بحث به اینجا کشید که یه پدیده ی جامعه ی گوهر بارمون رو معرفی کنم: خانوم آسا که ما تو هر مهمونی ای بریم میذاریم این ویدئوی مخصوصش رو و با تمام پیچ های ممکنه ی روده مون بهش میخندیم:

اول ویدئوی بالا رو ببینید… این دخترک، نماینده ی همه ی اعجاب های فرهنگی وطن ماست. یک تئاتر از همه ی چیزهای ماست که سر جاش نیست. ماستمالی کردن شعرهای عمیق عرفانی تو جنبوندن باسن جلوی دوربین، در حال زمزمه ی غم وطن.

حوصله کنید و تو یوتوب بقیه ی ویدئو هاش رو هم ببینید، در میابید از جمبش و آزادی و حقوق زنان و درد و رنج و محنت مردم در حالی که قمبل مبارکش رو در آب اسختر بالا پایین میکنه حرف میزنه، یهو میزنه به فسنجون و حلیم بادمجون و باز لایی میکشه تو غم وطن.  سی دفعه لباس عوض میکنه و میاد موهاش رو تاب میده و چرند میگه، و باز ass crack اش رو توی دوربین فرو میکنه، تو بعضی ویدئوهای قدیمیش حتی دست به دومن پدرمادرش هم میشده که بیان وسط جلوی دوربین منتربازی دربیارن. کاراش و حرکات و وجناتش تو دوربین یک طوریه که فکر میکنم گاهی صرفا با همون قمبلش فکر میکنه و مغزش صرفا چند ده سانتی متر پایین تر بدنش جاسازی شده. به نظرم ادای Kim Kardashian و قرقمبیل های خانواده ی کارداشیان رو در میاره. من تنابنده ای رو ندیدم که بگه به به، این دختر، خانوم آسا چه خوب و عمیق و هنریه و آفرین به محصولات خروجیش. اما آیا شما فکر میکنید در خیابون های لوس آنجلس چند هزار نفری ایرونی فدا فدای این دخی نیستند؟ آیا فکر میکنید آسا میتونه بدون هزاران طرفدار جان برکف توی شوهای تلویزیونی لوس آنجلسی ظاهر بشه؟ خب، شما از سطح شعور هنری یا اصلا شعور ِ عمومی این دخترک چه برداشتی دارید؟ کسی که این شر و ورها رو میپسنده چه قضاوتی میکنید؟ آیا جز خالتور کلمه ی دیگری یارای توضیح دادن این فرهنگ هست؟؟ وجدان من از قضاوت این پدیده آسوده است. راحت باشید !

درباره

من کارمند روزم. دلداری ام اینه که شبها نویسنده ام

برچسب‌خورده با: , , , , , , , , ,
نوشته شده در Uncategorized
58 دیدگاه برای “من افه ام یا یک چیزی لنگ میزنه؟ مروری بر دو ستاره ی ایرانی: A$A و کوجی
  1. GARSON می‌گوید:

    ویدیو رو که دیدم یاد اولین روزهای وردم به امریکا و طبعن به کالیفرنیا افتادم. اینکه چقدر تو ذوقم خورد. اون تصویری که توی ذهنم داشتم با اون چیزی که میدیدم چقدر فاصله داشت. اینکه تو ایران چه رفیقای با شعور و با سوادی داشتم و پیش خودم فکر میکردم که امریکا دیگه معدنه اون جور آدماست ولی خوب ایرانیای کالیفرنیا حداقل مثل یه سطل آب سر بودن روی سرم.

  2. nilu می‌گوید:

    I like Asa… where is your sense of humour

  3. hadi می‌گوید:

    سلیقه های تخمی اشکال نداره بدتر از اون اعتقادهای تخمی هست.چون سلیقه کسی به من صدمه نمیزنه.
    نوشته های این آقا خوبه? نظرت چیه?www.sharagim.com

  4. آنکور می‌گوید:

    عزیز جووووون. فسنجون. حلیم بادمجون …

    غم وطن رو هم معنیش رو فهمیدیم 😀

  5. مانی ب می‌گوید:

    اون صحبت درسته. منظورم شونه بالا انداختن اه.
    اما بین شجریان‌گوش‌کن‌ها موجودات عجیبی هم پیدا می شوند که اتلاغ صفت متحجر یک نوع لطف به آنهاست.

  6. مانی ب می‌گوید:

    البته اتلاق!

  7. big fan می‌گوید:

    I’m a big fan of your blog, the type that never leaves a comment. But this video was just PRICELESS!! Thank you soooo much for introducing me to this «Padideh donyaye honar». Can’t wait to buy her entire collection on iTunes!

    • دانشمند می‌گوید:

      هه هه، پس از closet اومدی بیرون و کامنت گذاشتی بالاخره. هر کسی یه روز از این کمد بیرون میاد. مبارکه و مرسی واسه کامنت گذاری. امید من به شما دبستانی هاست !!

  8. حسن می‌گوید:

    خوب که چی؟ موزیک و خواننده و فیلمساز و هنرمند چیپ که کم نیست. موضوع اینه که با فحش دادن و سخیف شمردن کار اونها ما چیزی نمیشیم. مگر اینکه بخوایم از همون شهرت اونا استفاده کنیم و با فحش دادن به اونها خودمون رو مشهور کنیم. حقسقت اینه که نوشته شما هیچ تزی نداره، فقط فحش و تحقیر یک سبک چیپ و بازاری هنره که به شما چیزی اضافه نمیکنه. من احتمال میدم شما برای هرت چشم به همون ایرونیای لس آنجلس با سلیقه سخیفشون داری. خیلیا دارن. اینا بعد از سالها تو امریکا بودن فهمیدم.

    • دانشمند می‌گوید:

      چند تا نکته به شما بگم:
      اتفاقا بر عکس کسی که کارش چیپه، بهتره نقد مفصلی بشه، فحش کسی بهشون نداد، صرفا داریم نقاط سخیف کارشون رو لیست میکنیم. این واسه همه خوبه !!
      دو اینکه اگه داری میگی من میخوام از شهرت یک موجودی مثه مثلا خانوم آسا استفاده کنم که مشهور بشم، این یه تئوری ایه که نمیدونم از کجات داری در میاری. ولی باشه !! مگه Jon Stewart نقشش در فرهنگ آمریکا چیه؟ میشینه تو یک ساعت برنامه اش، به این میرینه، به اون میرینه. چوب تو سوراخ هر موضوعی میکنه. واسه اینکه همه چیز باید بحث و بالا پایین بشه. خوب حالا من یا جان معروف بشیم از قبلش فبها. پس به نظرم از این در وارد بحث نشو با من.
      ببین، من دو تا، نع، سه تا تز نوشتم تو زندگیم. واسه یکی اش بهم دکترا دادن ! اینجا اصن قصد ندارم تز بنویسم ! اینجا قراره هر چی که مسخره بود، مسخره کنم ! دوست نداری… ببند پنجره ی مرورگر رو جوجو
      من نفهمیدم که چی گفتی.. من چشمم به ایرونی های لوس آنجلسه؟ با همین پستی که خوندی فهمیدی من نشستم دارم دنبال میکنم بقیه ی ایرونی ها، اونم از نوع لوس آنجلسی چه گویی میخورن که سلیقه ی اونا رو کپی کنم؟ اوخی.. یه پزی هم دادی که آمریکا بودی و اینها رو بعد چند سال تو آمریکا بودن فهمیدی؟ ای جون تو چه قدر مزخرف میگی !! ببین بچه ی آمریکایی باحال، من حوصله ندارم به هر کی از در میرسه تو کامنت سر تا پام رو توضیح بدم که این وبلاگ چیه و من کی هستم و سلیقه ام چیه. اصن عشق میکنم تو یکی فکر میکنی من از این خانوم مو طلایی های لوس آنجلسم تو بورلی هیلز یا دلم میخواست طلایی بودم، با بنز زیر پام و تنها چیزی که حالیم بود از زندگی خرید و خرید و ظاهر و عشوه و پز بود. دوست دارم تو یکی اسکل اینطوری فکر کنی و به همین دلیل چون من سخیفم هرگز نیای اینجا رو دیگه نخونی.. فلذا خیر پیش آمریکایی ِ باحال ِ من !

      • hasan می‌گوید:

        ۱- من هنوزم آمریکا هستم و آمریکا بودن هم پز نداره. حالا براتون توضیح میدم.

        ۲- شما نقد چی‌ می‌کنید؟ آسا سلطان نقد کردن نداره که. همه میدونن که این سبک چیپ و بازاریه. حرف من اینه که خوب که چی‌؟

        ۳- جوابم به این خوب که چی‌ اینه که این آدما به هر حل مشهور هستن. خیلی‌ هم مشهورن. در این حد که رایان سیکرست میره دنبالشون که ریالیتی شو بسازه و مثلا دنبال شما نمیاد. بنابرین به نظر میرسه که شما با مسخره کردن اونا که تا حالا ده هزار بار توسط بقیه انجام شده میخوای که از شهرت اونا سوار‌ی بگیری تا هیت وبلاگت بالاتر بره. این فحش دادن داره؟ حرف زشت زدن داره؟

        ۴- همین که شما خودتو با جان استوارت مقایسه میکنی‌ نشون میده که عشق شهرت هستی‌. همه هستن البته. کی‌ نیست؟ کی‌ از شهرت و ثروت بعدش میاد؟ ولی‌ باید بدونی که راه درازی در پیش داری تا بخوای حتا کامبیز حسینی‌ بشی‌، چه برسه به جان استوارت. جداً میگم. این راه طولانی‌ و خسته کنند است.

        ۵- من وقتی‌ گفتم نوشتهٔ شما تز‌ نداره، منظورم تز‌ِ دکترای جنابعالی نبود. تز‌ در یک نوشتهٔ یه پاراگرافی هم باید وجود داشته باشه. وگرنه اون نوشته بی‌ مفهوم و خزعبل می‌شه. تز‌ در نوشته یعنی‌ خلاصه اینکه حرف حسابت چیه؟ حرف حسابت اینه که آسا سلطان ابگوشتی؟ خوب که چی‌؟ اینو مگه نمیدونستیم. مثل اینکه بنویسی‌ باراک اوباما دمکراته. خوب همه می‌پرسن اینو که می‌دونستیم حالا چی‌؟ این می‌شه تز‌. پس نگو من اینجا نمی‌خوام تز‌ بدم. هر نوشته‌ای باید تز‌ داشته باشه، و حرف من اینه که نوشتهٔ شما تز‌ نداره. جز اینکه آسا سلطان هنرش خیلی‌ سخیفه که همهٔ ما اونو میدونیم.

        ۶- به کار بردن الفاظی مثل بچه آمریکایی باحال و جوجو و اسکل و گوه خوردن و اینها مناسب‌شان یه انسان مودب نیست. وقتی‌ با کسی‌ بحث می‌کنید، نباید از ابزار توهین استفاده کنید.این مزخرفات رو حامد بلدند بگن. مثلا من می‌تونم از این قالب انسان مودب سریعا خارج بشم و تبدیل به یه خطی‌ شوش مولوی بشم و زشت‌ترین حرفا رو بزنم، که نشون از تحمل پائین و بی‌ ادبی من داره. توصیه می‌کنم شما هم همیشه مودب باشید.

        ۷- اینکه من چن سال آمریکا بودم و خواستم به شما پز بدم و براتون گرون تموم شده یه سو تفاهمه. همون طور که گفتم من سالهاست اینجا زندگی‌ می‌کنم، و به اندازهٔ موهای سرم فحش به لوس انجلس و لوس انجلس نشین و هنرِ اونجا شنیدم. خودم هم اولا همش تو این فاز بودم که آی‌ تو بوستون مردم همه کتاب می‌خونن و لوس انجلس مردم لاک می‌زنن و این حرفا. ولی‌ در طول زمان فهمیدم که تقریبا همهٔ آمریکا چشم به کالیفرنیا دارن، به دلایل مختلف که از حوصله این بحث خارجه.

        ۸- مو طلایی بودن یا نبودن شما به من ربطی‌ نداره، دنبال کردن سبک زندگی‌ مردم پولدارِ بورلی هیلز هم به خودتون مربوطه. باز هم میگم من به نظرم رسید که شما با تکرار یک کلیشه قدیمی‌ در قصد کسب شهرت هستید و حرف جدیدی نمیزنید. متاسفم که باعث شدم ناراحت بشید و به من بی‌ ادبانه توهین کنید. البته به بزرگواری خودم ازتون می‌گذرم!

  9. fanooseshab می‌گوید:

    manam vaghti in videoro didam vaghan fekr kardam jocke ta ye music videoye vaghei

  10. ناشناس می‌گوید:

    salam, video hash chert hastan vali engar naghash herfeyi hast.

    • دانشمند می‌گوید:

      وای جدی میگی؟ اوه خدای من. نمیتونم صبر کنم ببینم از تو کله ی این موجود چی در میاد رو بوم !

      • eve می‌گوید:

        این سریاله هست shas of sunset تو یکی از قسمتای اون نشون داد. اتفاقا منم مسخرش می کردم ولی نقاشی هاش خیلی خوبه. اصلا ربطی به این ویدیو هاش نداره.

  11. پرنیان می‌گوید:

    ببین تمام بحث های پیرامون این موضوع به کنار، این آسا رو از کجا پیدا کردید؟ باور کن باورم نمی شد حجم مزخرفاتی که می دیدم . این چی بود. اصن یک ملغمه ناجوری از چرند گفتن و عشوه شتری و ادا. اما یک چیزی رو خوب گفتی این یک کاریکاتوری از اون قسمت فرهنگمونه که در مورد همه چی باید یک چیزی بگیم.
    این یک رکوردی در زمینه نوآوری در چیپ بودن بود.

    • harmony می‌گوید:

      هه هه هه ه
      این یک رکوردی در زمینه نوآوری در چیپ بودن بود.
      به اینجور دخترا میگفتیم ….. …مخ
      یعنی مخشون داخل …جاسازی شده
      به پسر های از این جنس هم میگیم کله …..
      خیلی معذرت میخوام به خاطر استفاده از واژگان فوق
      ولی توصیف بهتر از این ندارم

  12. حس} می‌گوید:

    بابا نقد کردن و ایراد گرفتن که خیلی خوبه! حتی نقد کردن خود «نقد کردن»
    و اینایی که آت و آشغال تولید میکنن -به هر اسمی چه اینترتینمنت چه هنر و این صبتا- دیگه جای خود دارن.
    ولی این بحث به نظرم یه «اما»ی بزرگ داره
    دیدی وقتی که بچه بودیم اگه به خاطر یه کاری مسخره میشدیم چقدر راحت (یا لااقل با احتمال خوبی) اون کارو ول میکردیم؟
    به نظرم این انتقادا اگه تا جایی پیش بره که یه روح رو در یه آدم بُکشه از حد خودش فراتر رفته، (درسته که یه بخشش به جنبه و اعتماد به نفس طرف برمیگرده، ولی به هر حال شرایط محیطی هم شرطیه برای به بار نشستن یه پدیده )

    «ری بردبری» -یه نویسنده باحال که همین تازگی هم عمرشو داد به شما- یه جا خوندم گفته بود :
    » اگه تو ۱۲ سالگی کتابای تارزان رو ازم میگرفتن، می‌مُردم! خیلیا سعی میکنن روح آدم رو بُکشند: «تو تارزان می‌خونی و باک راجرز جمع میکنی؟ ای بدبخت عقب‌مانده بی‌سواد!» کشتن روح آدم، یعنی کشتن همه وجودش. می‌شه هم برنارد شاو خوند و هم جیمز باند. چرا باید از خوندن جیمز باند خجالت کشید؟ اون کتابای اولیه اگر هم از نظر بعضیا، ادبیات «جدی» نبودن، برانگیزاننده عشق و تخیل بودن که از مهم‌ترین انگیزه‌هاست.»

    • دانشمند می‌گوید:

      صد در صد قبول دارم. بسیار درست میگی. من کتاب خوندن رو با کتابای پلیسی و جنایی شورع کردم. اول راهنمایی تا سوم راهنمایی. بعد دوره اش گذشت. یک دری بود به خوندن یک چیزهای دیگه. اگه یکی میومد میگفت خیلی سلیقه ی خوندنت پایینه، لابد کلا بیخیال میشدم و عادت کتاب رو پیدا نمیکردم. هی کی ممکنه توی فاز گذار باشه، به خصوص آدمهای بالغ امیدوارم تو فاز گذار باشند، و خو نگیرن به یک چیز. امتحان کنند چیزهای دیگه رو.

  13. حس} می‌گوید:

    البته یه چیز دیگه هم هست
    ترجیح میدم بعضی روح ها در بعضی آدمها هرچه زودتر بمیرن.
    مثل روح جواد یساری گری تو بعضی پسرای بی جنبه، خیالات مبهمی که به نظرم سَمه ، فقط باعث عقب افتادگی و حماقت بیشتر میشه
    از این روح ها زیاد داریم تو جامعه.
    شاید مهم اینه «کی باید تصمیم بگیره که چه روحی بمیره؟»

  14. ندا می‌گوید:

    خیلی باحال بود! کلی خندیدم تو این دوران افسردگی! :)))

  15. "هـ" دوچشم می‌گوید:

    آدم ها حق دارن همه چیز همه همدیگه رو نقد کنن و بلکه مسخره کنن حتی. به غیر از مواردی که خود آدم ها در انتخابش نقشی نداشتن مثه : نژاد، رنگ پوست، ملیت، اسم، هیکل و اندام و چهره (اون بخشش که ذاتی و ژنتیکیه) و …
    بنا بر این قطعا و یقینا میشه به سلیقه موسیقی ملت رید 😀

    • دانشمند می‌گوید:

      ببین، یک روز صبح تو رادیو تو راه به سمت کار، شنیدم مجری ِ برنامه همچین مفصل به یه خواننده ای تیکه های ناجور انداخت، سرتاپای kim kardashian رو هم شست گذاشت کنار و میگفت اینها بنجل های ارزونی هستن که سلیقه ی موسیقی مردم رو پایین میارن. همکارش، گفت نه نه من دوستشون دارم و مجری گفت خب، تو از دست رفتی، من دارم واسه بقیه میگم. خانومه مجری هم یه جوکی گفت و برنامه ادامه پیدا کرد.

      کلا موسیقی محبوب آدم، مذهب ِ آدم، همه ی زیربنای عقاید و ارزش های همه ی آدمها قابل بحث و مسخره شدن و نقده. تا مسخره نشه نمیشکنه تو ذهن ِ آدم مهم بودن همه چیز. نقش طنز و کاریکاتور و جوک و دریدن یک چیزهایی اینه آدم همه ی جوانب یک پدیده رو ببینه و خیلی جدیش نگیره. خیلی زر زر کردم؟!

      • "هـ" دوچشم می‌گوید:

        کلامت طلا 😀
        گاهی برای ساختن اول باید خراب کرد، خراب کرد و از اول ساخت.
        باید خط قرمز ها ی الکی رو شکست، باید تعصب ها رو لگد مال کرد، تقدس ها بی معنی رو درید.
        اصولا تعصب مادر همه معضلات بشری می باشد، مخصوصا توی جهان سوم 😉

  16. آدم مجازی می‌گوید:

    واقعا جالب بود، راستی نگفتین این خانوم خواننده رو از کجا پیدا کردید؟ یعنی خیلی مشهوره؟ ولی واقعا ترکیب یک چیزایی با یک چیزای دیگه خیلی حال به هم زنه مثل ترکیب پیتزا با کله پاچه یا ترکیب قر و قمیبل و عشوه شتری با » ای هموطن » تو شعر خانوم! اینکه آدم تا میاد حالش از اداها به هم بخوره با هموطن گفتن خانوم تو رودروایسی بمونه و نتونه رو مانیتور شکوفه بزنه خیلی حس بدیه !

    • دانشمند می‌گوید:

      ببین از این چیزا رو یوتوب زیاده، صرفا وقتی باسن رو میچرخونن، زر زر ِ غم وطن نمیکنند. در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی هم زر مفت نمیزنند. همون آی خوشگلا پاشید برقصید میخونن، همه هم راضی اند. دقیقا همون هموطن رو که میگه اون موقع است که آدم میخواد شکوفه بزنه.

  17. دارچین می‌گوید:

    یه سری آدمایی هستن که میآن از این شعرا میخونن، از این کلیپ ها میسازن و سلیقه ی صوتی و تصویری و ادبی یه عده رو ارضا میکنن، که شما بهشون میگی چیپ. ایرادی نیست. دلت میخواد بگی چیپ. سلیقه و این حرفها.
    من میگم یارو یه هنرمندیه که داره خودشو ارضا میکنه. کارش تو تعریف من از هنر میگنجه، هرچند باب سلیقه ی من نیست، با اینکه خود آسا کاراکتر بسیار جالبی داره از نظر من.

    یه سری‌آدما هستن که مقاله مینویسن، یه متن ادبی مینویسن. چهار تا کتاب خوندن، سواد نقد کردن دارن ، فرهنگ شناسی بلدن، جامعه شناسی بلدن، تاریخ بلدن، هنر و ادبیات رو میفهمن. یارو به ازای هر چهارخطی که مینویسه در نقد یک کتاب، چهل تا کتاب خونده. بگیر در نقد یک آهنگ، چهل تا کتاب موسیقی و فرهنگی و شعری خونده.

    یه سری آدما هم هستن که مثلا چیزی رو نقد میکنن، یه فرهنگ رو یا یه کلیپ رو، با یه لحن طنزی که دایره لغات محدودی داره ، » ریدن و سلیقه ی تخمی و چیپ و بی سلیقه و کج سلیقه و ایرونی ( قطعا یه ایرونی داره) »، با چاشنی » همینه که هست من خیلی باحالم چون تز دکترا دادم و الآنم تو یه کشور دیگه دارم زندگی میکنم که فرهنگش خیلی باحالتره و هرکی مخالف منه بی سلیقه است و اینجا هم حق دارم چیزی رو بنویسم که دلم میخواد » . هرکی هم بهش میگه بابا شاید قضیه اینطور نیست که تو میگی، جواب معقولی میده » وبلاگ منه راتو بکش برو اگه خوشت نمیآد، پشتبندشم نمیشه که یه کلمه توهین آمیز نباشه » جوجو»

    به نظر من ارزش این نوشته در مقابل یک نوشته ی نقد، در مقابل یک مقاله، مثل ارزش آهنگ/شعر/ویدئو کلیپ آسا در مقابل یه ویدئو کلیپ خوب کارگردانی شده با شعر پر معنا و صدای دلنشینه. همونقد که کلیپ آسا شاید هیچ ارزش موسیقیایی نداشته باشه ( که اینطور نیست، بعضی از موسیقیهاش اندکی جالب توجه هست )‌ ، این نوشته هم هیچ ارزش ادبی/فرهنگی غیر از ده دقیقه ای دور هم بودن و مسخره کردن و ارضا شدن حس انتلکتوآلیتی نویسنده نداره. البته من کاراکتر آسا رو بیشتر میپسندم چون دنبال اینه که خودشو بهتر کنه و بسیار مودب تر و خاکی تره.

    • دانشمند می‌گوید:

      کجای این وبلاگ ادعا شده بود که قراره متن ادبی یا نقد فرهنگی همه جانبه نوشته بشه؟ این یه وبلاگ شخصیه، روزمره نویسیه. من میگم با چیا حال نمیکنم، چیا اتفاق میوفتم، مشاهدات و قضاوت های شخصیم رو مینویسم. یه عده ی کثیری حال نمیکنند باهاش. به درک !
      هنر کردی که فهمیدی اینجا قابل مقایسه با یه آدمی که حرفه ای که نقد ادبی یا فرهنگیه میکنه نیست !! خودت جواب خودت رو دادی و گفتی این نوشته هیچ بار فرهنگی و ادبی واسه ات نداره.. چون من ادیب و نقاد نیستم جوجو ! شما که از بار مامنت گذاشتنت میخوای طعنه بزن یکه انتلکت هستی، من بیست تا پست نوشتم که من یکی عرضه و ادعای انتلکتی ندارم ! من ادعای اینو دارم که یکی ام بسیار متوسط.. و دقیقا واسه خوش آمد تو نمی نویسم !! من واسه خوش آمد هیچ خواننده ای نمینویسم. و تو حال نمیکنی، دقیقا شونه میندازم بالا میگم به درک ! به نظرم اگه با شخصیت آسا حال میکنی، ادامه بده، دنبال کن کاراشو… برای روحت خوبه !

      • دارچین می‌گوید:

        خوب این دقیقا همون چیزیه که من راجع به تو گفتم. یه چیزی رو واسه دل خودت مینویسی که حالا یه طوره ای ارضات میکنه، که نوشته هه هیچ ارزش هیچ طوره ای نداره، غیر اینکه چهار تا مثل خودت باهاش حال میکنن، که اونا هم هیچ آدمای فرهیخته ای نیستن. فقط وقتی من اینو گفتم ببین چه بلبشویی راه انداختی که » پاشو برو به آسا گوش کن واسه روحیت خوبه »

        من گفتم این وبلاگ دقیقا خصوصیت کار هنری امثال آسا و کوجیه و طرفداراشون رو داره. منتها اونا تعدادشون بیشتره.

        مثلا تو الآن از همین جوابی که به من دادی و دو تا داد سر یکی زدی و همون حرفهای قبلیت و با شدت و حرارت بیشتری تکرار کردی هم داری ارضا میشی. ببین توی جوابت و نوشتت چیزی غیر از قلیان احساسات و توهین هست یا نه.

        من کلا کارایی رو میکنم که برای روحیم خوبه. گاهی وقتا هم برای مصلحت عام کارهایی رو میکنم که برای روحیم خوب نیست، مثل همین کامنت گذاشتن برای وبلاگ توو شنیدن حرفهای تو. چهار تا کامنت میذارم که حرف دو نفر هم که مثل خودت نیستن رو شنیده باشی،‌چون هیچکی از حرفهای آدمهایی که مثل خودشن و مثل خودش فکر میکنن هیچ موقع هیچی بهش اضافه نمیشه.

        حالا هم که صحبت روحیه شد و اینا، شما هم کول دَن خانوم. چهار تا کامنت وبلاگی ارزش انقد قیل و قال نداره. آروم و منطقی صحبت کن هم خودت چیزی بهت اضافه شه هم بقیه.

      • دانشمند می‌گوید:

        ببین، عزیزم دارچین، که گویا به خاکی بودن علاقه ی خاصی داری و با خواصی مثل آسا در ارتباطی و روحیه ی هنریت بهش میخوره !
        توهین یعنی چی؟ من همه ی حرف ِ پستم اینکه هر کی گفت کوجی خزه به همه ی طرفدارهای کوجی توهین نکرده، فحش هم نداده. چرا جر سرتاسری شما و بقیه به خودتون میدید که آی توهین شد، آی فحش داده شد؟ کجای این پست فحش داده شد؟ ببین، این داستان بین من و تو، با چند درجه تخفیف داستان بین کمپین یاآوری امام نقی به شیعیان و اونهاییه که حکم ارتداد شاهین نجفی رو میگیرنه. یکی میاد یک چیزی رو دست میندازه، جوکش میکنه، مسخره اش میکنه، به هزار دلیل، طرف مقابل ذره ای نه اعتماد به نفس داره نه تحمل. مسخره کردن و طنز بعله یک مقدار برخورنده است، اما همه ی هدفش اینه که مهم بودن، جدی بودن، مقدس بودن و غیر قابل نقد بودن یک چیزهایی رو بشکنه. من فکر میکنم، هم من، هم تو، هم بقیه ی ایرانی ها، اصولا شرقی ها، مذهبی ها، خیلی تو ذهن ِ خودشون سلیقه و اعتقاد و انتخاب هاشون سنگ شده و اگه کسی بگه چیزی که میپسندی خیلی خالتوره اینو معادل فحش میشنوند. من هدفم از این وبلاگ اصن کتاب دادن دست مردم نیست، یا بالا بردن فرهنگ عمومی. کاملا وبلاگ ِ شخصیه، شما با وزارت ارشاد تماس بگیر واسه اون مواردی که تو کامنت دیگه ات گفتی.
        تو الان منو روانشناسی کردی، من و همه ی خواننده های این وبلاگ رو، بدون اینکه به قول خودت داد بزنی یا توهین کنی، به سرتاپای من و یکایک خواننده هام تو این کامنت های انتلکتی ِ مودبت ریدی، که چیزهای بی ارزشی هستن و برای خود ارضایی ان و چهار تا مثه خودت، آدم بی ادب ِ بی ارزش بی فرهنگ ِ کتاب نخونده باهاش حال میکنند ! بعله اینها رو صاف هم نگفتی.
        من به دلیل اینکه از پنج ساعت دیگه سرم یکم زیادی شلوغ میشه دیگه حال ندارم ادامه بدم و همین جا دست ِ گل شما رو میبوسم که لطف میکنی کامنت میدی اما دیگه نفس جواب دادن ندارم. من با این قمپزهای خواننده ای مثه تو بسیار آشنام، شیش ساله میای و میری !

    • دانشمند می‌گوید:

      من یه دور دیگه هم کامنتت رو خوندم و خواستم بپرسم کجای این دختره آسا خاکی بودن دیدی؟ چرا انتظار داری نویسنده ی وبلاگ ها هم باید خاکی باشه؟ اون از نظر آسایی؟ خودت فکر کن به چیزهایی که گفتی !!

      • دارچین می‌گوید:

        ممنون که کامنت من رو دو بار خوندی. ببین من اگه پدیده ی عجیبی ببینم سعی میکنم برم ته و توشو در بیارم. به آسا مسیج دادم باهاش حرف زدم. چون به نظرش کار هنری داشت میکرد، منم نه توی این لینک هایی که تو گذشتی، توی دو تا کار دیگش یه بارقه هایی از هنر دیدم ( به تعریف خودم) این شد که بهش پیغام دادم تو فیس بوک و اینا. چون به نظرم شخصیت جالبی داشت. جالبیش هم این بود که شخصیتیش یه ترکیبی از وطن دوستی ترکیب شده با پولداری وحشتناک و خلاقیت آغشته به سکشوآلیتی اغراق شده بود. در عین حال در کمال پشتکار و علیرغم تمام فحش های که بهش میدادن اصرار داشت که من هنرمندم و جالب این بود که هرچند کم، کارهاش پیشرفت هم میکرد.

        دیگه اینکه، من کاره ای نیستم که بگم کسی خاکی باشه و اینا. شما خودت اصرار داری که هیچ ادعایی نداری. دو بار به من گفتی که » من که میگم سلیقم معمولیه خیلی » ولی برخوردت با ملت و سلیقه هاشون اینو نشون نمیده و جای دیگه میگی که برات مایه افتخاره که سلیقت سلیقه ی عام نیست ( خوب آره، معمولا هفتاد درصد مردم یک جامعه یه سلیقه ای دارن که سی درصد دیگه به خاطر اینکه به قول خودت چهار تا چیز بهتر دیدن و خوندن و شنیدن،‌سلیقه هاشون به قولی تعلیم دیده است و خلاصه یه طوری بهتره، این چیزی نیست که تو کشف کرده باشی )حالا تو هم توی اون سی درصدی. ولی خوب دستت درد نکنه. حالا بیا به اون هفتاد درصد فحش بده که سلیقه ی عام یا پاپ دارن. اینکه راهش نیست. این کار فقط غرور و خود برتر بینی تو رو ارضا میکنه. کلا هر کاری که تو توش بشینی یه مشت آدم و فحش بدی و توهین کنی هیچی به هیچکی اضافه نمیکنه.

        اگه خیلی داری از این جامعه ی بی سلیقه اذیت میشی، بیا هر کسی و که دور خودت بی سلیقه میبینی چهار تا کتاب بده دستش.

        اینکه فحش دادن و اینا نداره. یکی رو میبینی که مثلا آهنگ دوس داره، ولی چون چیز باحالی در دسترسش نبوده با همون شیش و هشت جلال همتی عرش رو سیر میکنه. به جا اینکه اَه اَه و پیف پیف کنی، یه کتاب موسیقی بهش بده، چهار تا آهنگ خوب بهش معرفی کن، چهار تا نوازنده، خواننده. ببینی دو سال بعد چی میشه. (دیدم که میگم)

        بعدشم حالا نویسنده ی وبلاگ یا هر کس دیگه ای. هیچموقع هیچ خیری از آدمایی که فقط میشنن میگن ما بهتریم به بقیه دنیا نرسیده. بعد اسم وبلاگتم گذشتی دانشمند. خاکی بودن یه سنخیت خیلی خوبی با اسم وبلاگت داره که من فک کردم تشویقت کنم خاکی شی، وگرنه که صلاح مملکت خویش خسروان دانند. شما را به خیر و مارا به سلامت.

      • دانشمند می‌گوید:

        من حال ندارم عنوان دانشمند رو یک بار دیگه واسه یک خواننده ی نیم ساعتی توضیح بدم که قضیه اش چیه. چون حال نمیکنی و تشیف میبری دیگه فکر کن من فکر میکنم از همه بهترم و خیر پیش.

    • Ela می‌گوید:

      پس برای مصلحت عام کامنت گذاشتی دارچین!ها؟چه طور کامنتت مصلحت عام رو تامین کرد دقیقا؟ واسه روحیه اشم خوب نیست تازه اوخ میشه اینجا کامنت بذاره.
      آخه مگه آدم از خواننده انتظار شخصیت داره که میگی فلانی مودبه و خاکیه؟ به جهنم . خواننده باید صداش خوب باشه موزیکش درست و درمون باشه . که این طفلک صداش که اصلا در نمیاد اسم اون اراجیقم نمیشه گذاشت موسیقی متاسفانه. حالا اگه از همچین چرندی
      خوشت میاد به خودت مربوطه ولی دیگه مصلحت عام رو بهانه کردن من نمی فهمم چه داستانیه این وسط!

  18. goldeneverstand می‌گوید:

    یه قضیه ای. یک دوست عزیزی نوشته بودند که با شخصیت آسا حال میکنند. من برام سواله که با کجای شخصیت آسا دقیقا حال می کنند؟ وسطش؟ تهش؟ بالاش؟ هم وسطش هم تهش؟
    بعد این خانوم که شیکم داره!!! حداقل می رفت هیکل ردیف می کرد شاید منم باش حال می کردم!!!!! (البته با شخصیتش منظورمه!)

    • دانشمند می‌گوید:

      دوست عزیز که خانوم آسا رو دوست دارن، عقیده دارن بعضی از آثار ایشون ارزش موسیقیایی داره. آدمها وقتی که لازم میدونن با یکی مخالفت کنند، به هر مزخرفی چنگ میزنند، در خانوم آسا شخصیت خاکی مبینند که مودبه و میخواد خودش رو بهتر کنه !! شخصیت خاکی ِ خانوم آسا با بنز میاد تو دوربین، که نشون بده خاکیه، و از روی ادب عشوه های شتری بی سر و ته میاد (البته اعتراضی نیست) اما وسط نمایش باسن زور داره یکی دم از غم وطن بزنه. خانوم آسا میخواد لابد خودش رو بهتر کنه، مثلا باسن رو بزرگ تر یا کوچیک تر کنه. اینها واسه بعضی خواننده ها ارزشه، اما به محض اینکه یه چیزی بخونند که خوششون نیاد، شیلنگ ِ شر و ور رو میگیرن، هر چی به کیبورد میاد تایپ میکنند، از خاکی بودن یک شخصیت مبتذل احمقانه دم میزنن، صرفا چون حال نمیکنند یه نویسنده به اندازه ی مذاقشون خاکی نیست !

  19. shirin می‌گوید:

    midooni in»ASA» as shakhsiat haye shah’s of sunset ham hast? pas boro ono bebin oonvaght mifahmi khande yani chi.jedi boro bebin….

  20. یادگار می‌گوید:

    الف) مشکلی که مهاجرین دارند اینه که در همان سالی که از وطن خارج میشن متوقف میشن و دیگه امکان رشد ازشون گرفته میشه و نمیتونن با جامعه داخل کشور که راه تکاملش رو ( اونطوری که برای جامعه لازمه ) ادامه میده، دنبال کنن. این برای کوجی صادقه برای خانم دانشمند هم صادقه. برای آسا خانم هم همینوطور. پس اگه شما از کسی که متوقف شده انتظار رشد و تکامل داشته باشید اشتباه از شماست.
    ب) نگاه نقد شما دوطرفه نیست و درحالیکه براحتی انتقاد میکنید بشدت از انتقاد رم میکنید و با خشونت جواب میدید. لازمه که حرفه ای صحبت کردن رو یاد بگیرید تا بتونید تاثیرگذار باشید.
    ج)این همه دانشمند در کانادا جمع شدن نمیتونن اتحادی داشته باشن که دولت کانادا نتونه مزاحم اومدن خانواده هاشون بشه. باز دست آسا خانم درد نکنه که یه چیزی از خودش در کرده اگر شما ها غیر از پشت کامپیوتر نشستن و حرف( مفت) زدن چیز دیگه ای بلد هستید لطفا هرچه سریعتر کاری که باارزش میدانیدش رو انجام بدید.

    • goldeneverstand می‌گوید:

      آدم از خودش گوز هم می تواند در بکند… بعد اگر من بگویم اه اه یک عده پیدا می شوند می گویند به به به به چه گوزی…و در عین حال می گویندچرا می گویی اه؟ اگر بلدی گوز بهتری از خودت در کن

    • goldeneverstand می‌گوید:

      بعد شما از کجا می دانید که مهاجرین متوقف شده اند؟ اتفاقا کاملا در اشتباه هستید. خود من یک نمونه! بنده در این دو سال آنقدر چیز جدید یاد گرفته ام و آنقدر از نظر شخصیتی هم تغییر کرده ام و هم بهتر شده ام که خدا می داند. چقدر تجربه در این دو سال جمع کردم و چقدر آدم جدید شناختم. البته شما این ها را متوقف شدن تعریف کنید دیگر مشکل از خودتان است.
      بعد هم من در مورد دولت کانادا نمی دانم که چه جور مزاحم خانواده ی مردم می شود! اینجایی که ما هستیم خدا شاهد است دولت وقتش را هم ندارد که مزاحم خانواده ی مردم شود!
      بله. ما جز پشت کامپیوتر نشستن کارهای دیگری هم بلدیم که البته به خودمان مربوط است. و لزومی ندارد بیاییم اینجا جار بزنیم! وبلاگ که می خوانی یعنی کار مربوط به کامپیوتر. حالا اگر فکر می کنی کسی که از خودفروشی مثل خانوم آسا خوشش نیامده و زر می زند می توانی نخوانی. اما باور کن اگرچه اینجا خارج است، اما انگشت شماری از افراد به اسم وطن و بادمجان و فسنجان خودفروشی می کنند.

  21. A FRIEND می‌گوید:

    not everybody who lives here is rich or classless or brainless,you can find persian people like everywhere else in the world with completely different financial situation and background and education and even as far as you concern different taste for art and entertainment,so please don’t look at these trashy stuff and come to this not fair conclusion about all the people who lives in L.A.

  22. شادی می‌گوید:

    وای
    با این اینترنت زغالی و فیلتر شکن نفتی من فقط تونستم 1 دقیقه از این کلیپ اولی رو ببینم و واقعا حیرت زده شدم-کاش میتونستم کامل ببینم
    وای

  23. ناشناس می‌گوید:

    خیلی حرص می خوری ! که چی دختر ؟
    ارزش نداره…
    تا دنیا دنیاست… دنیا همه چیزش طبقه طبقه هست و می مونه… تو طبقه ی خودت زندگی کن و لذت ببر… بقیه رم دعوت کن… خواستن بیان… نخواستن هم به درک…

    طبقه ی مالی رو نگفتم ها ! فرهنگی…

  24. فریدا می‌گوید:

    خیلی حرص می خوری ! که چی دختر ؟
    ارزش نداره…
    تا دنیا دنیاست… دنیا همه چیزش طبقه طبقه هست و می مونه… تو طبقه ی خودت زندگی کن و لذت ببر… بقیه رم دعوت کن… خواستن بیان… نخواستن هم به درک…

    طبقه ی مالی رو نگفتم ها ! فرهنگی…

  25. Mahsa می‌گوید:

    تا وقتی‌ کانادا هستی‌ هیچ گهی نمیشی‌. پاشو بیا آمریکا بفهمی دنیا دست کیه دانشمند! علّاف نکن خودتو تواین اون دهات!

  26. sinshin می‌گوید:

    گااااااااااد کیل مـــــــــــــی! منو بکش راحتم کن! این چـــــــی بود؟ خدا!
    ویدئو اولو دیدم یه کم فقط شرمنده شدم فقط، بابا مامانه خیلی ناراحتم کرد،قر و قمبلی هم ندیدم به اون صورت که انتظار میرفت و تو های و هوی میکردی! کامنتهای یوتیوبشو دیدم ذوب شدم ولی ویدئو دومو ستم بود….گااااااااد! خداوند منو نمیکشه به ایشان لوکیشن برسونه حداقل!
    اوایل من رفتم خوابگاه، همش مشتام گره کرده بود که آخه ته هوش و ذکاوت مملکت که همچون شماهایی باشین! خوب دقیقا قضیه این بود که منم مثلن اصلا از شجریان خوشم نمیاد، اما منکر هنرش نمیشم هیچوقت! آقا من خداوندگاران موزیک رو میذاشتم و همه اه و ایش و تف که اینم باز اومد با این آهنگاش…مثال.
    خدا رو شکر اما، بعد چهار سال، دم رفتن وقتی دیدم بچه ها سر آهنگ شاهین نجفی با آخوند خوابگاه چک و چونه میزنن و درگیر شدن خیالم راحت شد…:))

  27. حبابی می‌گوید:

    بیشتر به نظر مبرسه میخواد هیکل و برجستگیهاش رو نشون بده تا آهنگ و صداش رو . اگه با این حرکت های نازش و هیکل سکسیش یه فیلم پورنو ایرانی بازی کنه من بیشتر میپسندم تا ای شرو ورای زاغارت .
    بره تو کار فیلم به احتمال قریب به یقین یکی از سوپراستارای ما میشه ! من که بهش ایمان دارم .
    من نمیدونم قضبه چیه !؟ بعضی ها که میرن اون ور آب ، خرد و تفکر و ادراک و فهم و شعور رو جا میزارن !
    در ضمن ابن خانومی به لهجش نمیخوره بزرگ شده اون ور آب باشه ! شاید هم من اشتباه میکنم .

  28. Amir می‌گوید:

    اين خانم در سريال shahs of sunset بازي ميكنه در ضمن .

  29. Ana می‌گوید:

    what a bombshell….I really enjoy your blog….I sort of see myself in you if that makes sense. Anyhow, this is a personal blog and its your right to express your opinions….I dont understand why some readers did not see your point in this specific post !!!!!….I, myself find ASA really interesting as I had never seen anyone or anything like it….you sort of wonder how?why? what? and stuff like that…t

  30. ونداد می‌گوید:

    اینم شبیه آسا شماست……
    حیف بود با این موجود آشنا نمی شدید

  31. کیوان می‌گوید:

    Shahs of Sunset رو وقتی نگاه می کردم باورم نمی شد همچین عتیقه هایی وجود دارند. ولی شرط می بندم طرفدار هم کم ندارند.

  32. ترنج می‌گوید:

    کاندیدای بهترین وبلاگ؟؟؟!!! نه فقط لنگ دراز که حق بیشتر بلاگرها رو خوردی!

پاسخی بگذارید

