در مدح ارمیا

من اتفاقا از ارمیا روز ِ اولی که برای تست آمد عکدمی گوگوش خوشم آمد. اون موقع خیلی خودش بود و از این لباس های پولکی لختی با یک پولیور چسب مشکی زیرش تن نمیکرد. آمد با اعتماد به نفس پایین و صدای ضعیف اما لطیف خوند. خلعتبری هم به مذاقش خوش آمد. اصولا تیم برنامه حال کرده بودن نماینده ی یک قشری اونجا بود که قاعدتا هیچ وقت بعد از انقلاب در هیچ صحنه ی رسمی یا غیر رسمی در هیچ تلویزیون یا برنامه ی داخلی یا خارجی ظاهر نشده بود که بخونه. چی یک برنامه رو محبوب تر میکنه از داشتن یک نماینده از هر سلیقه ای؟

چیزی که باسن خیلی ها رو سوزونده اینه که چرا حجاب سوار شده روی یک عشوه و ناز مخلوط با حیا و حجب از صداهای بهتری که استعداد بیشتری داشتند میبره؟ یا قرقره میکند که اه، بیا، اصن این ملت حقشون احمدی نژاده. ملت اصلا یکطوری ضد آدم محجبه شده اند، به طرز شرم آوری دچار نفرت دینی اند. چرایی این انتخاب برای من خیلی پیچیده نیست. مردم حجب و حیا و صدای لطیفی که سی و پنج سال نه اصلا هزار سال زیر حجاب مخفی شده رو به قرتی بازی شاید ترجیح میدن. این سوختن و جر دادن نداره. ارمیا سهمیه اضافه یا به رای گذاشتن دوباره ی جمهوری اسلامی نیست. اتفاقا ارمیا بازنگری سنت هاست. ارمیا رنسانس فرهنگیه. خیلی هم خوب، آفرین دختر جان. فقط گول اون حوله های پولکدار براقی که مثل لچک سرت میکنند رو صحنه رو نخور و همون شالهای رنگی ساده ی خودت با مدل و فضات و با مردمی که بهت رای دادن جورتره عزیزم.

پس نوشت: یادمه یکبار با دوست پسرم موقع دیدن عکدمی راجع به ارمیا حرف میزدیم. به الف میگفتم نقش ارمیا رو دست کم نگیر. فایده ی ارمیا اینه که اگه تو یه شهر کوچیک مذهبی بسته ی ایران، پدر مادری خشکه مذهبی دارند میبینند یک دختر محجبه داره میخونه، خیلی هم خوب و لطیف و بدون حواشی، بهش هم رو صحنه تجاوز نمیشه اتفاق محیرالعقولی هم نمیوفته وقتی بهش فضا داده بشه، خب ممکنه حلقه تنگ و بسته ی زندگی دختر خودشون رو یکم شل کنند. یکم فضا بدن، یکم نفس آزاد بشه.

درباره

من کارمند روزم. دلداری ام اینه که شبها نویسنده ام

برچسب‌خورده با: , , , , , , , , , , ,
نوشته شده در Uncategorized
24 دیدگاه برای “در مدح ارمیا
  1. هایزن می‌گوید:

    یه مشت آفتابه به دست! تو هم یه گهی هستی مثل همون آفتابه به دستای کون نشور. خامنه ای از سرتون هم زیاده!

    • دانشمند می‌گوید:

      آفتابه رو از کجا آووردی شما؟ علاقه مند شدم ببینم من و خامنه ای به هم چه ربطی داریم؟

  2. شبانه روز می‌گوید:

    خیلی خوب گفتی. کاملا موافقم.

  3. .... می‌گوید:

    البته شما در مورد جامعه ایران درست میگین. یا دست کم خیلی نزدیک به واقعیته. اما من شخصا متاسفم که اینطوره…. برای ایشون خوشحالم که در هر صورت مسابقه ای رو برده و کاری که دوست داشته رو انجام داده. اما برای جامعه خودمون متاسفم که وقتی میخواد کسی رو بعنوان خواننده انتخاب کنه، نمیتونه کلیشه های ذهنی ش رو بازنگری کنه و مطمئن بشه که اونیکه تو کله ش کردن درسته یا نه! عزیزم… تو میخوای خواننده انتخاب کنی، چکار داری که محجوبه یا نمیدونم فلانه یا بهمانه؟؟؟ تو ببین خواننده خوبیه؟ خوب میخوانه؟ تکنیک ها رو رعایت میکنه؟ صداش گوش نوازه؟ به قول سم توی امریکا گات تلنت… از شی اِ میلین دالر اکت؟؟؟ ببین واقعا این آدم اون کاری که داره میکنه، توش حرفه ایه؟ میتونه خوب باشه؟ نه اینکه حالا به قول تو شاید در نتیجه فلان و بهمان حلقه تنگ زندگی یه دختری در ایران گشاد بشه …. نمیدونم چطور توضیح بدم که برخورنده نباشه. امیدوارم منظورم رو رسونده باشم

    • دانشمند می‌گوید:

      بعله، درسته، ببین همین داستان بود وقتی یک قوم خاصی در ایران داشت به امیر بهمن رای میداد و توی فضاهای مجازی میامدن مینوشتن خروسه که خروسه، ما بهش رای میدیم. کاملا قومی یک نفر رو که صدا و استعداد نداشت ترجیه میدادن به بقیه. در مورد ارمیا هم درسته، واقعا صدای خاصی نداره و چیزی هم نمیشه. اما یک کارکردی داره اونم اینکه پنجاه درصد استعدادهای موسیقی در ایران (خانومها) رو تشویق میکنه که میشه، شاید یک راهی باشه، و این خیلی مهمه. خیلی ! نه فقط برای خوانندگی، برای هر چیزی که منع شدن ازش. من این رو مبارک و خوب میبینم.

  4. بهار می‌گوید:

    كاملا موافقم. من از حضور ارميا و اميرحسين خيلي خوشحال شدم امسال. جامعه ايراني بايد خودش رو توي آينه ببينه و راجع به خودش حرف بزنه. روشنفكراش بايد سليقه مردم رو بشناسن و بر اون مبنا كار فرهنگي و سياسي كنن. خيلي خجسته س اين گذار.

  5. سین می‌گوید:

    دقیقن! من معمولا باید پای بقیه برنامه ها، مجری ها و شرکت کننده های ننر، لوس و بعضن بیشعور، از جلو تلویزیون جیم فنگ شم؛ تا اون نگاه شماتت بار که:» میخوای بری خارجه بشی لنگه اینا؟اینان آدمایی که میشه باهاشون معاشرت کرد؟» بهم نیفته.
    ولی این آکادمی؛ قند رو تو دل مامانم آب کرد؛ یه جوری که هم قربون ارمیا میرفت، هم سراغ میگرفت از گوشواره امیرحسین که این اواخر دیگه نبود.
    اگه فقط امیرحسین بود، فضیحت بود که بیا! نگاشون کن! فقط همین کارا رو بلدن تا میرن خارج!…اما یه ارمیایی دلشون رو گرم کرده بود و دیدشون رو باز کرد.
    این اوضاع احوال خانواده سنتی من که؛ اجازه نمیدن منِ فول فاند حتی واسه ویزا اقدام کنم و فک کنم تو جنگی که پیش رو داریم؛ کمکی بهم شده.

    • دانشمند می‌گوید:

      خدا رو شکر. واقعا بعضی موقعا فکر میکنم مردم دو دسته شدن. یا مخالف ارمیان، یا مخالف گلشیفته. جماعتی که هر دوی اینها رو به عنوان ایرانی قبول کنه و جر نده خودش رو کم پیدا میشه !!

  6. میلاد می‌گوید:

    عالی نوشتی

  7. ترنج می‌گوید:

    افتضاح! مثل همیشه!

  8. ناشناس می‌گوید:

    اگه این خانوم متل روزای اولش بود منم خوشحال می شدم ببره. ولی ایشون نه تنها صدا نداره بلکه خیلی هم پررو تشریف داره. یکی می تونه لباس دکولته بپوشه و خیلی متین تر رفتار کنه از ارمیا با این عشوه الاغی ها! محجبه بودنش نیست که دلو می سوزونه، بی شعوری کساتی هست که رو سری براشون از همه چی مهمتره.

    • دانشمند می‌گوید:

      ببین جانم. من صددرصد قبول دارم ارمیا صدا مدا نداره. عشوه هاش هم شتریه. ولی اینه که هست. خیلی ها میپسندن. مامان ها تو ایران همه عاشق اش هستن. نماد یک دختریه که با حجابش پاشده رفته، برنده ی مسابقه ی خوندن هم شده. ببین در عصر حجری که در مملکت ما هست این خوبه. این اثراتش مثبته. حالا این شخص کیه و چیه، به من ربطی نداره. من بهش رای ندادم.. من به اون امیر حسین رای دادم چون صدا و قیافه اش خوب بود، ولی بابا، میفهمم یکی هم میپسنده که این بیاد رو صحنه براش بخونه. so what ؟ آسمون که به زمین نمیاد.

      • ناشناس می‌گوید:

        دانشمند جان این که یه شوی تلویزیونی هست. نتیجه اش هم به هیچ جای دنیا بر نمی خوره. من دارم می گم یه تعداد زیادی عقب مونده داریم که فقط نگاه می کنن می ببینن طرف مسلمون می زنه چشمشون رو رو هر چی دیگه می بندن. حالا این که فقط مسابقه هست تو موضوعهای مهم هم همینه به خدا. می دونم خیلی کلیشه است ولی واقعیته. احمقی این آدما من و تو و خیلی های دیگه رو در به در کرده با این اسلام عزیزشون. کم هم نیستن که آخه!!

  9. jean می‌گوید:

    همه ش زیر سر این انگلیساس

  10. ناشناس می‌گوید:

    معنی و طعم واقعی آزادی رو در این دوره آکادمی موسیقی را چشیدیم.

  11. ketab می‌گوید:

    من یک سوال داشتم: چرا میگید ارمیا صدا نداره؟ حجاب این آدم برای من مطلقاً مهم نبود. آنچه که برام مهم بود این بود که صداش به شدت به دلم می نشست. یک جوری قضاوت نکنین که انگار تمام کسانی که به ارمیا رای دادن فقط وفقط حجاب براشون مهم بوده. ارمیا علی رغم مشکلات تکنیکی، صدایی داره که برای خیلی ها آرامش بخشه.

  12. ناشناس می‌گوید:

    اگرفرض کنیم،نتیجه نهایی آکادمی گوگوش بر اساس رای مردم بوده، بازهم به این نتیجه میرسیم که حافظه سیاسی مردم ایران ضعیفه و هنوز هم که هنوزه گول ظاهر افراد را میخورن.
    آخه عزیز من یک متر پارچه که رو سرش کشیده اون دختر دلیل نجابتش شد؟
    اصلا کی کفته حجاب یعنی عفت و نجابت؟اگه اینطور باشه یعنی هرکی حجاب نداره ،نجیب نیست؟؟؟
    ما نمونه های خوبی در صد سال قبل داشتیم از خانمهایی که هم هنرمند بودند و هم نجیب مثل وزیری ها و پوران ها و…. که علی رغم نپوشاندن سر ،کسی در نجابتشان شک نداشت.
    حرفم اینه که خیلی خوبه معیار مردم نجابت خواننده باشه، ولی اینکه معیار نجابت ظاهر فرد باشه، نشانه مشکلات فرهنگی مردمه که جای تاسف داره.

  13. Neda Sh می‌گوید:

    من چرا اینو زودتر نخونده بودم؟ عالی بود.

  14. zahra saebi می‌گوید:

    امیدوارم همگی مردم در همه جا چشمانشون رو باز کنند و از قصدشون آگاه شن.برای آگاهی بیشتر سایت تابناک رو بهتون پیشنهاد میکنم!

    • دانشمند می‌گوید:

      ای جان.
      جالبه ، خیلی جالبه. هر دو طرف دعوا قضیه رو کار انگلیس میدوند. فدایان جان برکف مقامش، میگند انگلیسی ها این دختر رو آووردن که اسلام انگلیسی تبلیغ کنند. متنفران از دین و حکومت هم میگند این رو جمهوری اسلامی و انگلیس آووردن که تبلیغ دینی کنند. اون وسط دعوا یک عده میگند این دختر مجاهده. یعنی همه ی دائی جان ناپلئون های دنیا در ایران جمع اند. هاها واقعا سیرکه این فلسفه بافی ها. Conspiracy از در و دیوار میباره.

پاسخی بگذارید

