شکوه آینده

شیرین زبانی امثال ما در خارج از مام میهن در گوش داخلین خاک پرگهر اثر خاصی ندارد. مردم  به  ایکس مسئله معتقدند و چون نمیدونم هنوز دو است یا سه، یا چهار مسئله، از متغیر ایکس استفاده میکنم:

یک. سگ زرد برادر شغال است. از نظر اکثر ملت شریف ایران این هشت تن کاندیدا سگ زرد و شغال میباشند. عارف با رتبه ی دوی کنکورش و این بچه مثبت بازی ها و دکترای غمپزی اش از استنفورد با دوست خوبمان آقای جلیلی مهر به پیشانی و مهندس غرضی (حامل یک بلندگوی شعاردهنده ی خودکار) یکی هستند. عارف با احساس احترام و افتخار به دانشگاه تهرانی بودنش، با قالیباف در زمینه ی چماق به دستی برای خلع و قمع ِ کوی یکی انگاشته میشوند. مردم حوصله و نه شاید اینطور بگویم وقت برای گوش دادن به مناظره ها را انگار ندارند. سریال های بی سر و ته چرند ماهواره، قلوب و مغزها را تسخیر کرده اند.

دو. حتی اگر اعتراف میکنند که عارف یک شغال پست نیست، اما در این کارزار مردم عقیده ی راسخ (شاید درستی) دارند که چون رای ما خونده نمیشود، شناسنامه های (مقدس)مان را با یک مهر ناپاک دیگر جریحه دار نمیکنیم. در این راستا به چهار سال پیش اشاره میکنند ولی همان اشاره به هشت سال پیش را انکار میکنند. (شخصا اگر برای اخذ پاسپورت اصل شناسنامه لازم نبود من این شناسنامه ی مقدسم را امسال چهارشنبه سوری آتیش میزدم میرفت)

سه. ملت ایران ممکن است قبول کنند که اختلاف دولت (که وزارت کشور را در دست دارد) با بالاتر از دولت (که به جلیلی علاقه ی خاصی دارد) ممکن است روزنه ی امیدی برای انتخابات واقعی وا بگذارد. اما عقیده دارند حتی اگر رای ما به عارف خوانده شود، و سازمان برنامه و بودجه دوباره احیا شود و اقتصاد یک مقدار اندکی از قبضه ی سپاه با ملت شریف ایران تقسیم شود، همچنان نکبت سرتاپای این مملکت را برداشته و عارف مثل یک شیشه عطر تقلبی گلاب ِ شابدولعظیم است که روی یک دریای گه خیس و داغ بچکانی. چیزی عوض نمیشود. فقط دریای گه را نم ناک تر کرده ای.

به هر حال برای طبقه ای که نگران وضعیت کشورش است دیگر چیزی فرق نمیکند. وضعیت نا امیدی و بی تفاوتی مایوس کننده است. زیر بیست و پنج ساله ای که از وضعیت ناراضی است را نمیشناسم که راه حل مسائل را مهاجرت نداند. آنهایی که فرصت خروج را از سرنوشت خودشان حذف شده میبینند هم اهمیت خاصی به این مسائل نمیدند. منتظرند نتیجه ی انتخابات را ببینند و بگویند، من میدونستم (کوتولهه تو گالیور بود..)، میخواستن فلانی در بیاد، دیدید رای ما اثری نمیتونست داشته باشه. از شدت تبر زدن به ریشه ی همه چیزمان البته به اینجا رسیده اند. رسیده ایم. من هم امروز به شدت نا امید و مایوس ام. در عارف یک رئیس جمهور آبرومند اندیشه دار میبینم که البته جربزه و جنم گه زیادی خوردن نداره، اما مثل یک خرخون بچه مثبت کار مثبت اندکی که ازش بر میاید را انجام میده و شلوارش را پایین نکشیده به دریای گه موجود مقداری تاپاله ی شخصی اضافه نمیکند. اما نقطه نظر محکوم کنندگان و تحریم کنندگان انتخابات رو هم میبینم که ترجیه داده اند چشم ها را بسته، گوشها را بگیرند و به نسیمی که از دریای گه میاید دماغ جان بسپارند. حقیقت اینست چاره ی دیگری هم مگر داریم؟

پیشگویی آینده: ده روز مانده؟ موتور انتخابات هشت سال پیش سر معین دیر شروع شد. موتور انتخابات در این وضعیت امسال هرگز روشن نخواهد شد و اگر رای ها شمرده شود یا نشود در آخرین لحظه بین قالیباف و جلیلی یک نفر از صندوق شعبده بازی انتخابات بیرون میاید. دماغ من به بوی جلیلی حساس تر است. وقتی که سر جایش خوب محکم نشست و چتری خوشگلش را بالا داد و جای مهرش را در چشم همه مان کرد من از این جا با همه مان اشک میریزم و میپرسم، عارف کجاست؟

درباره

من کارمند روزم. دلداری ام اینه که شبها نویسنده ام

برچسب‌خورده با: , , , , , , , , , , ,
نوشته شده در Uncategorized
35 دیدگاه برای “شکوه آینده
  1. sara می‌گوید:

    akh gofti! hey daram hers mikhoram chan droozeh bas ke harfe bi mantegh shenidam

  2. Fokomul می‌گوید:

    جانا سخن از زبان ما می‌گویی

  3. نسیم می‌گوید:

    نامردا با اومدن هاشمی و رد صلاحیت کردنش کلا مردم رو از انتخابات ناامید کردن.
    بعدم موضوع اینه که من و تو و طبقه ی متوسط به فرض محال بتونیم هم پالگی هامون رو مجاب کنیم که رای بدن. واقعیت اینه که بی تاثیره قبول داری؟ تو 10 روز باقیمونده می تونیم اون جوری که می شد مردم رو پشت سر هاشمی یا خاتمی جمع کرد، پشت سر عارف جمع کنیم؟ نه واقعا نمی تونیم. ملت ایران ملت کاریزما و مزخرفاته و ابدا اهل مطالعه و تلاش نیست. تازه اینا که می گم ماله تهرانه. تو شهرستانا و روستاها مردم اونقدر از نظر من و تو عجیب فکر می کنن که هیچ تعجب نمی کنی که با عشق به احمدی نژاد رای دادن.
    یعنی می خوام جمع بندی کنم که فرصت با رد صلاحیت هاشمی و حمایت نکردن هاشمی و خاتمی از عارف یا حتی روحانی از دست رفت. تازه اون موقع هم بعید بود بتونیم موجی پشت سر عارف راه بندازیم. بعدم با کدوم اینترنت ؟ با کدوم ستاد؟ با کدم فعال؟ من و تو که این ور آبیم می تونیم با خیال راحت twitter بخونیم. تو ایران خبرگزاری مهر هم فیلتر شده. فیلتر شکن ها هم که هیچی دیگه. سرعت اینترت هم به آسونی داغون شده. حریف قدره. دیگه به هیچ وجه نمی ذاره مردم پشت کسی جمع بشن.
    دعا کنیم که قالیباف از تو کلاه بیاد بیرون که بعیده. خیلی بعیده. و گرنه جلیلی بلایی به سرمون بیاره که عاشق چشم و ابرو و ریش و پشم احمدی نژاد بشیم.

  4. saba می‌گوید:

    گالیور

  5. ف می‌گوید:

    خنده‌ام میگیره، وقتی میبینم آدمای توی ینگه دنیا دغدغه وطن پیدا می‌کنن

    • دانشمند می‌گوید:

      شما به چیزهای بی مزه خوب میخندی.

      • London from London می‌گوید:

        ف راست میگه ، تو بیرون نشستی معلوم نیست اصلاح طلب ها یا سبزللهی ها بهت چی میدن یا چه منفعتی بهت میرسه که الکی جو میدی
        مجبورم ی حرف زشت کوچولو بهت بزنم : توی احمق فکر میکنی حتی اگه مردم برن به عارف رای بدان میزارن طرف رییس جمهور شه،

      • ناشناس می‌گوید:

        شایدم دلت میخواد نرخ ارز پائین بیاد

    • fatemeh می‌گوید:

      ما اینجا تو ینگه دنیا کمتر از شما دغدغه وطن نداریم. ما اینجا هر روز منتظریم ببینیم چی میشود و آیا برنامه ریزی بکنیم برای برگشتن یا نه.

      • ف می‌گوید:

        =))
        شما خیلی خودتو درگیر نکن، ایمیلتو بده هر وقت اوضاع مساعد و در حد اونجا شد، من خودم شخصاً ایمیل می‌زنم بهت.

        ولی یه نکته جدی اینکه: » ما اینجا هر روز منتظریم ببینیم چی میشود و آیا برنامه ریزی بکنیم برای برگشتن یا نه.»
        دغدغه زندگی شخصیه نه دغدغه وطن و هم‌وطن

      • ناشناس می‌گوید:

        دغدغه داشتین که در می رفتین. شماها ترسوئین. منتظرین اینجا ملت همه چیزو براتون مهیا کنن تشریف بیارین. نخواستیم شما همون طرف بمونین از کیفتون کم نشه

  6. یک ایرانی می‌گوید:

    خنده نداره خانم یا آفای ف . گریه داره. اوضاع کشور انقدر خرابه که ما تمام نگرانیمون ایرانه. دغدغه وطن رو نمی دونم چی میدونی اما من دلم برای همه کسانی که در اون اوضاع زجر می کشن و برای نسل های بعد که این ویرانه رو به ارث می برن میسوزه. حالا شما هی بیا خط کشی کن و این وردنیا و اون ور دنیا رو جدا کن. م

    • ف می‌گوید:

      داره بحث طولانی میشه، به عنوان آخرین کامنت: من خودم احتمال داره اپلای کنم و برم از اینجا، اما این‌قدر پررو نیستم که وقتی نتونستم یا نخواستم برای مردمم کاری کنم، یا حتی این‌قدر جنم نداشتم تو سختی‌هاشون کنارشون بمونم و حالا یا دستم میرسیده و با احترام گریختم یا به سختی و توی گونی فرار کردم و بعد برای راحت شدن وجدان‌درد خودم بگم: «اوضاع کشور انقدر خرابه که ما تمام نگرانیمون ایرانه»

      • نسیم می‌گوید:

        پررو رو خوب اومدی!
        دوست عزیز من که مادرم تو ایرانه برادر جوونم تو ایرانه دوستام فامیلام خونه ام تو ایرانه حق ندارم نگران باشم؟ من به خدا وجدان درد ندارم و واقعا آرزومه روزی برسه که نگران ایران نباشم. نه که اوضاع خوب بشه ها! نه منظورم اینه که عین خیالم نباشه. اما چه طور ممکنه؟ خوش به حال اونایی که می یان این ور و ریشه هاشون رو هم همچون بنفشه ها با خودشون می برن هر کجا که خواستن. من نمی تونم. خیلی ها نمی تونن.
        در ضمن به نظر من اونایی که تو ایرانن باید خیلی هم تشویق کنن این وری ها رو که بنویسن و نظر بدن. با توجه به اوضاع ناجور ارتباطات اگر این وری ها هم ننویسن پس کی بنویسه؟
        بعدم چه طوری می شه نظر دادن نشونه ی پر رو بودن آدم باشه؟ بر فرض که ماها اصلا ذی نفع نباشیم. که هستیم. ولی اگه نباشیم نباید نظر بدیم؟ این چه منطقیه آخه؟

  7. kalleh ghand می‌گوید:

    امروز ولى امر مسلمين جهان گفت: «هر رأی مردم، رأی به جمهوری اسلامی و اعتماد به ساز و کار انتخابات است»
    من نوعى كه نه به اين سيستم و نه به اين انتخابات اعتمادى ندارم در اين بازى كثيف شركت نمى كنم. شماى نويسنده ى عزيز هم كه به اين نتيجه رسيدى كه انتخاب رئيس جمهور (بخوانيد آفتابه دار مستراح آغا) حداقل در تعيين قيمت تخم مرغ موثره توى اين بازى شركت كن. ولى به اين قضيه فكر كن كه آينده ى اقتصادى/سياسى اين مملكت هيچ ربطى به رئيس قوه ى مجريه نداره. خط مشى ها با دستان خامنه اى تبيين مى شن و خط قرمز ها با خون آزادى خواهان ترسيم مى شن.
    دنبال نمايش ظاهرى جذاب از اين باطن خراب نباشيم. مدرك دكتراى برق دانشگاه استنفورد عارف (كه هيچ ربطى به امور اجرايى نداره) همونقدر در گرته بردارى آينده ى اين مملكت نقش داره كه مهر پيشونى جليلى…

  8. hamid می‌گوید:

    این خیلی عالیه که ابزار قدرتمندی مثل این وبلاگ پر طرفدار داری برای گفتن نظرات شخصیت
    هر کسی نظری داره و ماها حداقل اینور گرفتیم به نظر هم احترام بزاریم
    البته هستن وبلاگ نویس های که هم خاطرات تگری زدنشون رو می نویسن و لاس زدناشون با هر کله زرد برای گرفتن پاسپورت امریکای و پیدا کردن یک لونه سگ مجانی توی نیویورک
    اونوقت می اد توی وبلاگش تشویق می کنه ملت رو برید رای بدید آدرس محل های رای توی امریکا رو می نویسه البته با توجه به اینکه هنوز یک سال نشده به امریکا سفر کرده و به قول خودش کل زندگیش هنوز یک چمدون
    به عبارت ساده هستن کسانی که تکلیف خودشون رو نمی دونن و به آغا اجازه می دن بازم بخوابه تا وقتی احمق های مثل اونا وجود داره که حمایتش کنن

    خدا پدرت رو بیامورزه که تو یکی رو راستی و نظرت رو می گی . خواننده های وبلاگت رو با دروری سر در گم نمی کنی

  9. زهرا می‌گوید:

    رای که باید داد – به عارف هم باید داد – اما نمی دونم چرا با همه مشکلات همین جوونا هم نمی تونن با والدینشونو منطقی بحث کنن که آقا ریشه مشکلات اقتصادی مدیریت خراب این اقا بوده اقلا باز نرین به وارثش رای بدین !

  10. بي نام و نشان می‌گوید:

    كلا عن و گه رو ازت بگيرن نمي توني چيزي بنويسي انگار. من نمي گم مودب باش ولي ديگه يه جوري هم نباشه كه آدم بالا بياره بابا.

  11. پیام امروز می‌گوید:

    اول اینکه در یک وبلاگ با خوانندگانی محدود، نمیتوانیم با احترام نظرات یکدیگر را نقد کنیم و دائم سرهم میکوبیم. دقیقا همین مسئله در بین اپوزیسیون یا حتی در بین خود اصولگراهای حاکمیت مشاهده میشود. یاد نگرفته ایم که نظر شخصی ما میتواند درست یا نادرست باشد
    و میشود مودبانه تر بحث کرد
    دوم اینکه مشکل شخص خود من رای دادن یا ندادن نیست. قبلا هم گاهی رای داده ام و گاهی هم خیر و در هر دو بار هم به این نتیجه قطعی نرسیده ام که کدام بهتر بوده است!!!!
    حتی اگر هیچکدام را هم نپسندم (و طبیعتا کسی که از فیلتر شورای نگهبان بگذرد را نمیپسندم) حتی اگر سر سوزنی احتمال دهم که آرای مردم تا حدی محترم شمرده میشود تمام باتومهای خورده وخونهای ریخته شده را فراموش میکنم و رای میدهم چون راه بهتری سراغ ندارم. فقط یک اما وجود دارد و آن اینکه وقتی شورای نگهبان که همه آنها تفکرات اصولگرایانه دارند بنا به مصلحت خود افرادی را بی دلیل مشخص رد صلاحیت یا تایید میکند، چرا وقتی مصلحت نمیداند یک اصلاح طلب انتخاب شود، مصلحت گرایی نکند و تعدادی ناقابل رای را جابجا نکند؟ مگر در 84 و 88 اینگونه نشد؟
    در پاسخ دوستانی که انتخاب خاتمی را مثال میزنند یادآوری میکنم که بعدها یکی از اعضای شورای نگهبان اذعان کرد که در تایید صلاحیت خاتمی اشتباه کردند و دیگر این اشتباه را تکرار نمیکنند.(آن اشتباه هم تنها بدلیل یک رای بود و نه بیشتر)
    پی نوشت- با وجود این امای بزرگ اگر موجی بنفع عارف یا حتی روحانی ایجاد شود من شرکت خواهم کرد و دوستانم را هم تشویق خواهم کرد. مقام رهبری از رای من هر برداشتی میخواهد داشته باشد.

  12. سینا می‌گوید:

    کاش عارف اینی بود که تو میگی لا اقل. این فیلم رو ببین. آخه مردم فریبی انقدر ضایع

  13. ساناز می‌گوید:

    آقا فرمودند هركسي راي بدهد به مشروعيت نظام راي داده است.حالا شما خارج نشين هاي محترم هم زود برين از اين حقققققققققتون استفاده كنين و تو خارج هم مشروعيت نظام رو مسجل كنيد لطفا.

  14. Friend می‌گوید:

    شاید مقایسه درستی نباشه، ولی سال 76 که 20 میلیون خاتمی رای پشتش بود و خیلی خیلی بیشتر از عارف اصلاح طلب بود، آخرش خودش گفت تدارکچی…
    حالا بماند که اون زمان اوضاع اقتصادی مملکت اینطوری نبود و سپاه هم به این شدت گنده نشده بود.
    اصلاح طلب ها هم دولت را داشتند، هم مجلس، نتواسنتد قانون مطبوعات را عوض کنند، حالا تو این اوضاع عارف میتونه کاری کنه؟
    توی تمام این 8 نفر، من قالیباف رو توجیح میدهم، حداقل مدیریتش رو توی شهر تهران دیدم و همچین بد هم نبوده، اون هفت نفر بقیه که فقط حرف خوب خوب میزنند، هیچکدام راهکاری ندارند.

  15. مهشید می‌گوید:

    ای خدا … من واقعا از دست اونایی که به معین رای دادن شکارم .آخه وقتی هرچی پاپتی میدیدی میگفت احمدی نژاد و تنها رقیب قدر رفسنجانی بود .نمیدونم چرا طرفدارای معین که صد در صد مخالف احمدی نژاد بودن و اکثرا از طبقه مرفه و تحصیل کرده بودن یه لحظه با خودشون فکر نکردن نتیجه کارشون چی میشه؟!واقعا فکر میکردن با وجود احمدی نژاد رقیبی غیر از رفسنجانی میتونست باهاش رقابت کنه؟ آخه رو چه حسابی رای رفسنجانی رو شکوندنو آب به آسیاب احمدی نژاد ریختن؟الانم تنها کسی که شاید درصدی احتمال در قبال جلیلی داشته باشه روحانیه تو رو خدا دوباره بازی در نیاریدو رایشو نشکونید یه ذره با تدبیر و آینده نگری اگه کار میکردین وضع مملکت نمیشد گهه دست ساز محمود به لطف روشن فکران سر خوش که حرفشون اون موقع این بود که ما از رفسنجانی خوشمون نمیاد!!

  16. man می‌گوید:

    نظرت درباره ولایتی چیه؟ من از وقتی مناظره 3 رو دیدم به نظرم توانایی ولایتی از عارف بیشتره چون مهمترین مشکل کشور الان روابط خارجه هست و ولایتی فکوس دولتش رو گذاشته رو بهبود روابط خارجه

    • دانشمند می‌گوید:

      ولایتی دست کم عقل تو سرش داره. و من تصور میکنم کسی که تخصص اطفال از جان هاپکینز داره یه مقداری هوش و قدرت فکر هم داره. مجموعا به نظرم معقول میاد، اما مبانی عقیدتی اش دیگه از من زیادی دوره. ولی باهات کاملا موافقم که به درد سیاست خارجی میخوره، اما فقط دنبال چاپلوسی آغا نباشه.
      عارف ولی از نظر منش و جهت فکری از همه به من نزدیک تره، ولی بازم باهات موافقم که به نظر میاد یه نرد خرخون ِ گیکه که بلده خوب طرح بده و برنامه ریزی کنه، اما بلد نیست خوب حرف بزنه و دودوزه بازی سیاست بکنه. بیشتر از همه به نظرم اعتلاف روحانی و عارف جذاب میشه، اگر روحانی بیاد جلو، عارف بره برای معاون اولی روحانی بیرون و رای هر دو گروه جمع شه برای ترکیب تیمی شون. یعنی روحانی یکم خره، ولی خوب بلده هارت و پورت کنه. امیدوارم واضح بود چیزهایی که لیست کردم !

      • man می‌گوید:

        آره خوب بود، مرسی. کلا تصمیم سختیه اما فکر می کنم ولایتی رو انتخاب کنم. چون به نظرم اوضاع افتضاحتر از اینه که وسع عارف واسه بهبود قد بده. فقط اگه ولایتی انتخاب شه غصه ی من از 4 سال دومه که روی کار میمونه…

      • man می‌گوید:

        khosham miyad hamooni shod ke gofti… eyval 🙂

      • ناشناس می‌گوید:

        Cheshm baste gheib gofti. In khabare emruz sobh bud. DANESHMAAAAND.

      • دانشمند می‌گوید:

        بله البته گمانه زنی این قضیه رو همه داشتن میگفتن از روز قبلش و من از خودم غیب نگفتم، دو سه تا سناریو رو همه زمزمه میکردن و اونی که به نظرم از همه بیشتر معقول بود اتفاق افتاد که میمون و مبارک است !

  17. goldeneverstand می‌گوید:

    به نطر میاد اینجا معیار انتخاب رنکینگ دانشگاه هست!

پاسخی بگذارید

