خودکشی ولی عهد، کدوم عهد؟

اول با شنیدن ِ خبر خودکشی ِ علی رضا پهلوی یهو فکر کردم ولیعهد اصلی  ِ قضیه خودش را کشته، چونکه این همه سال تاریخ و داستان، هیچ وقت کلمه ای از وجود ِ پسر دوم ِ شاه نشنیده بودم. من نمیدونستم شاه اصلا دوتا پسر داشته. برای اینکه بدونم بقیه هم مثه من اسکل هستند یا نه، روی صفحه ی فیسبوکم پرسیدم که این بابا این همه سال کجا بوده؟ چرا در این حد اثر گزاری داشته که حتی کسی نمیدونسته وجود داشته؟ روح بوده؟ کی بوده اصلا؟ کاشف اینکه خیلی ها نمیدونستن وجود هم داشته، خیلی ها هم برآشفته شدن که فکر ِ اون مادر ِ بیچاره رو بکن، دو تا بچه اش از بین رفتن، همه دوباره یاد ِ خدمات ِ شاه و رضا شاه افتادن، و فغان و شیون رفت بالا. ای-میل و پیام گرفتم که بخون ببین که این خانواده چه برای ما کردن و اینقدر نمک نشناس نباش.

باری، به نظر ِ من سلطنت طلبی در این مملکت مثه علاقه به مثلا امام ِ حسینه، سلطنت و شاه و خانواده اش انسان های شریف اما در هاله ی تقدسی فرض شده اند که همه ی نگاه ها به اون هاست. من ولی، میدونم که هم مقدسان مذهبی، هم مقدسان قدرتی، انسان هایی هستند که نود و نه درصد ممیز نود و نه درصد ژنتیکشان کپی ژنهای من هستند، در رختخوابشان آرام میگوزند، گاهی حرص میزنند، خودخواهی های خودشان رو دارند و هیچ کدومشان سراسر ذوب شده در خدمت رسانی به مردم نیستند. تاریخ رو خونده ام، تاریخ را از یک دور از زبون پدربزرگم شنیده ام که هم دوره ی احمد شاه بوده هم دوره ی رضا شاه، هم پسرش، هم دوره ی آخوند شاه، همون وقایع و توصیفات رو از دریچه ی چشم پدرم هم شنیدم، از دریچه ی چشم مادرم هم شنیدم؛ بعله، رضا شاه مرد ِ بزرگی بود، جاده ساخت، راه آهن ساخت، دانشگاه ساخت، ولی این تصوری که اگه شاهی کار ِ خوبی کرد، خدمت بوده، از ریشه ی ارباب و رعیتی ِ تاریخ ِ ماست، که خیال میکنیم شاه خدمت کرد، لطف کرد، وظیفه اش که نبود، لطف بود. نه عزیز من، اینقدر عادت کردیم به صورت تاریخی توسط صاحب قدرت له بشیم که اگه یکی شون وظایفش رو انجام بده، نوه اش در بوستون ِ آمریکا هم خودکشی اش مقدس میشه. به نظر من این جمله بیشتر منطقیه که مثلا دکتر مصدق خدمت کرد، آقای باغچه بان به ناشنوایان خدمت کرد، خانوم قدس موسس محک به بچه های سرطانی خدمت کرد، ولیکن تاج و تخت و قصر را گرفتند، تویش نشستند، نه میخوای بهت تجاوز کنند که رفع تکلیف کنند؟ باید بسازند و پول مالیات را خرج ِ مردم کنند. اینها بدیهیات هستند، که باید بهشان عادت کنیم. از یک خانواده هم تصور قدسی نسازیم.

حالا، باری، خودکشی یکی از پسرهای شاه، و بعد همدردی ِ با مادرش  و بعد مجلس ختم و یابود در تورنتو که اعلامیه اش تو فیسبوک رد و بدل میشد، سیخونکی زد که بشینم بنویسم. که بابا جان، شماهایی که حتی سلطنت طلب نیستید، ولی داغدار ِ غم خانوم فرح هستید، باشید، ولیکن علیرضا پهلوی، یکی از میلیون ها ایرانی ِ دربه در ِ بدبختی بود که در عین حال که نفوذ و تحصیلات و ثروت خانوادگی داشت، قدم خاصی برنداشت. اصولا این خانواده چه احساس ِ وظیفه ای در این سی سال فرار داشتند؟ چه کردند؟ کی هستند؟ خانوم فرح (با تمام علاقه به زندگی شخصی اش و به نیکوکاری هاش و هنر دوست بودنش) یک مادره، اما مثل میلیون میلیون مادر دیگه ی ایرانی، که داغدار ِ بچه هاشون شدن که این حکومت و جنگ، و انقلاب و هزار تا بلای دیگه، با ظلم، با اهمال کاری، با تبعیض، و به نا حق، جونشون رو گرفت. به نظرم یه آدمهایی علیرضا پهلوی نبودن، اما در زندگی من اثری گذاشتند که مرگشون منو خیلی بیشتر منقلب کرد، و یه اثری روی زندگی ِ همه ی ما ایرانی ها گذاشتند.

شمایی که به این خانواده ایمان دارید، به جای ایمان، مغز را به کار بگیرید. اگر اینها منجی ِ آزادی مملکت و نشانه ی سلطنت و شکوه و تاج هستند، چه پیام ِ تاریخی و سیاسی دارن میدن وقتی یکی یکی خودکشی میکنند؟ نشون میدن که چه قدر محکم وایستادن؟ یا نشون میدن که چه بازنده های مضمحل شده ای هستند؟ اگر این خانواده اینقدر با نفوذ و قدر و مقدس هستند، این چه قسمتی از تاریخه که دارند مینویسند؟ من به شخصه فکر میکنم اینها دیگه تاریخ رو نمینویسند. مادر داغدار و احساسات و درک انسانی جداست، من هم متاثر میشم آدمی با این همه تحصیلات و این گذشته، اینطور جون خودش رو گرفت. اما به این خودکشی های خانواده پهلوی با منطق نگاه کنیم: چی میبینیم؟

پانوشت: دردناکه که احساس میکنم یه جمع بزرگی از اینهایی که مراسم میگیرن واسه علیرضا پهلوی، صرفا کاسه لیسی میکنند.

درباره

من کارمند روزم. دلداری ام اینه که شبها نویسنده ام

برچسب‌خورده با: , , ,
نوشته شده در Uncategorized
29 دیدگاه برای “خودکشی ولی عهد، کدوم عهد؟
  1. m می‌گوید:

    من اگر کمی‌ هم حسّ همدردی با خانواده پهلوی داشتم، با دیدن فیلم «من و ملکه» از دست رفت. سکانس پایانی، فیلمساز میگه ما خیلی‌ فقیر بودیم و وقتی شما را اون همه خوشبخت در تلویزیون میدیدم، از شما متنفر شدم. فرح بدون اینکه ذرّه ای‌ همدردی نشون بده، گفت میدونی اشتباهت این بود که همون وقت به من یک نامه ننوشتی که دست همه خانواده ات را بگیرم. یعنی‌ این خانواده هنوز هم نفهمیدن که می‌شه کمی‌ انصاف داشت، کمی‌ عذرخواهی کرد. هنوز هم فکر می‌کنن اشتباهات هر چی‌ بود مال دیگران بود و خودشون کاملا بی‌ تقصیر هستن
    کسانی‌ هم که دلشون برای مادر داغدار میسوزه، می‌تونن سراغ مادرانی را بگیرن که تو این سالها ۳ یا ۴ داغ دیدن. نمونه شون توی همهٔ مرام و مسلک‌ها هم پیدا می‌شه، مجاهدین، بسیجیان جنگ، بلوچ ها، کرد ها… تازه هیچ کدوم هم تا جایی که من میدونم، بد از دیدن همهٔ دنیا، داوطلبانه و در یک اپارتمان لوکس، و مختار برای تعیین نحوه ای‌ تدفینشون، خودشون را نکشتن

  2. خانوم زيگزاگ می‌گوید:

    من متاثر شدم و دلم سوخت چون از خانواده‌اش از معدود شاه‌هايي بود كه لااقل به بخشي از وظايفشون واقف بودند.
    اما بيشتر به عنوان يه انسان دلم سوخت براي فرح و خانواده‌اش. حس كردم كه چقد احساساتي‌اند خانوادگي. و خب اين آيتم به درد سلطنت نمي‌خوره به‌هرحال.

    نوشته‌ات رو دوست داشتم دركل.

    • kasra می‌گوید:

      کلا نگرفتی نوشته راجع به چی بوده هاااااااا !!!
      بعد وظایف شاهی دقیقا چه جور چیزیه؟!!!
      من در کل کامنت تورو از نوشته دانشمند بیشتر دوست داشتم !!!

      • دانشمند می‌گوید:

        آقا شاه وظیفه داره آدم باشه! شیک باشه، حفظ ِ آبرو کنه، بخوره و ببره

  3. یک می‌گوید:

    خوشم میاد سمپادی هستی !

  4. KHERS می‌گوید:

    کاشکی حداقل حواسشون بود بین «)» و برگزار فاصله مینداختن.

    من یه بار دو ساعت از عمر گرانمایه رو تلف کردم و یه مصاحبه فوق طولانی با خان داداش مرحوم خوندم. مصاحبه گر هم انصافن سوالهای خوبی می پرسید. یارو می گفت دنبال اینم که برگردم ایران و حقمو پس بگیرم و «دموکراسی» راه بندازم و مردمو آزاد کنم. بعد ازش پرسیدن چجور دموکراسیه که دوباره شاه داره؟ دیگه به در و دیوار میزد خودشو، می گفت نه، مردم ایران دوست دارن خانواده مارو، مام اونا رو دوست داریم، منم میخوام برم شاه بشم به مردم خدمت کنم… ینی خنده دار جواب میداد. بعد اون فهمیدم کلن باید از روی خبرای اینا به سرعت عبور کرد.

    • دانشمند می‌گوید:

      ببینم یارو فکر میکنه سلطنت حقشه؟ ای ول اعتماد به سقف

      • ناشناس می‌گوید:

        چجور دانشمندی هستی شما؟ یعنی کسی که بعد از چهل سال هنوز خودش رو ولیعهد بنامه، فکر نمیکنه سلطنت حقشه؟ اینا کلن فکر میکنن مملکت حقشون بوده

  5. صبا می‌گوید:

    موافقم، با این کامنت بالایی یاد اون پست شریفی هات افتادم!

  6. ida می‌گوید:

    Baa hameye ghesmataash movafegh nemishe bood vali jalebe!

  7. محمدرضا می‌گوید:

    داره کم کم از نوشته هات خوشم میاد.
    ‫یعنی اگه پوستر ختم رو اینجا نزاشته بودی، با خودم میگفتم که داری اغراق می کنی.
    ‫جلل الخالق، چه میکنه این ملت قبر پرست و مرده پرست!!!

  8. فرانک می‌گوید:

    آخ که حرف دل منو زدی. من نمی فهمم چرا مردم دنبال اینان. اینا که هیچ غلطی نمی کنند. فقط منتظر نشستن جوونای مردم بمیرن بد یکی از اینا خواهش کنه بیان قدرت رو دستتون بگیرید. یه مشت مفت خورند از نظر من. اینم اگه به خاطر رضا خوان نبود که الان کسی ازشون خبر نداشت.
    موفق باشی

  9. Xboy می‌گوید:

    میخوام یه چیزی بگم درموردت دانشمند، من خودم پنج سال تو مدرسه تیزهوشان بودم و البته آخرشم نتونستم خودمو با اون محیط و آدمای به اصطلاح عن خودت کنار بیام و از اونجا اخراج شدم. فضایی که تو اون مدرسه حاکمه و ادبیاتی که اون بچه های به ظاهر تیز هوش ولی در واقع برامده از رفاه و امکانات طبقا اجتماعی متوسط به بالا دارن چندش آوره ، یه عده آدم از خود راضی که خودشونو همه چیز دان ،برتر و دارای یک شخصیت رک که بیشتر توهین و فخر فروشی ویک نگاه از بالا به پایین توش به چشم میخوره میدونن.جالبه که همین استعدادهای درخشانی که خود دولت با جمع کردن اینا و فراهم آودن یه امکانان عجیب و غریب براشون و ایجاد یک کاست جداگونه براشون ،مقدمات رفتن به دانشگاههای برتر کشور رو براشون مهیا میکنه و در واقع این تیز هوشانیها هستن که انحصار دانشگاه شریف و تهران و امیر کبیر و . . . در اختیار دارن (البته تک و توک استثنا هم توشون هستن) جو این دانشگاهها رو هم دقیقا به همین سبک در میارن طوری که با یکیشون حرف بزنی انگار با همشون حرف زدی و اگر نوشته هاس یکیشون رو بخونی انگار نوشته های همشون رو خوندی. به هر حال وقتی نوشته های تو رو میخونم بی اختیار یاد اون محیط آشغال و بچه های رفاه زده خود پرست و . . . شاید الان توی دانشمند وجود این مساله رو انکار کنی، ولی هرچقدر هم خودت یه آدم گه ستیز و خاکی نشون بیدی، باز بوی گند ادبیات نوشتهات که نشون میده تاثیر گرفته از اون محیطه به چشم میخوره.

    پی نویس1: این مطلب ربطی به پستت نداره، و صرفا چونکه آخرین مطلبته نوشتم
    پی نویس2: پست شریف تو هم خوندم، پس به اون ارجاع نکن

    • دانشمند می‌گوید:

      من مدرسه ی تیزهوشان نرفتم، امتحان دادم دو بار، هر دو بار هم رد شدم، فهمیدم خنگم ! الان تو داری چی میگی؟ من همه یازده سال دبیرستان مدرسه ی دولتی سر ِ کوچه ی خونمون رفتم، که هر روز یا یکی حامله میشد، یکی اخراج میشد، یکی قرص میخورد !!

  10. man می‌گوید:

    Ey val… in poste akhari ro jeddan khoob oomadi

  11. لاله می‌گوید:

    با نوشته ات موافقم. من با شنيدن خبر خودكشي ايشون ناراحت و متاسف شدم همونطور كه براي هر آدم ديگه‌اي اين اين احساس رو پيدا مي‌كنم. افسردگي خيلي بيماري بديه. اينو خوب ميدونم چون مادرم به اين بيماري مبتلاست. به نظر تا وقتي كه قراره مثل آدم‌هاي عادي زندگي كني هيچ كس حق نداره به خاطر بيماري‌هات يا روحيات متفاوتت بهت انتقاد كنه. ولي وقتي كه قراره تصميماتت هر روز زندگي ميليون‌ها آدم رو تغيير بده بايد خيلي قوي‌تر از اين حرف‌ها باشي. اين خانواده پهلوي هم به نظر من اينجاي كارشون حسابي مي‌لنگه. حالا هر كي هر چقدر هم احترام براشون قائل باشه اين نكته رو نبايد فراموش كنه كه اين خانواده زير بار سنگين القاب و موقعيتش داره كمر خم مي‌كنه به جاي اينكه قوي‌تر بشه. قبول دارم كه اين همه سال خيلي فشار روشون بوده كه خيلي از آدم‌ها نمي‌تونن تحمل كنن (يكيش خودم). ولي بايد باور كنيم كه خيلي ها به اندازه اي كه ما بزرگشون مي‌كنيم، بزرگ نيستن.
    دلم براشون مي‌سوزه به همون اندازه كه دلم واسه هممون كه داريم اين همه استرس و فشار و رنج و بدبختي رو هر روز تحمل مي‌كنيم چه توي ايران چه خارج از ايران (حالا يه كم هم شلوغش كردم البته).
    خلاصه اينجورياست. راستي من هميشه وبلاگت رو مي‌خونم ولي كم پيش مياد كه نظر بدم. نوشته هات رو دوست دارم.

    • دانشمند می‌گوید:

      شما اولا لطف کردی که نظر دادی. بیشتر هم نظر بده. من دیر به دیر میام میشینم جواب دونه دونه رو بدم، اما همیشه خواننده به آدم جهت میده.

  12. سپ می‌گوید:

    man be nazaram sampadiha injooriam ke in doostemoon gofte nistan…etefaghan be nazaram aksaran adamaye khaaki va pori hastan…albate dalil nadare har ki sampadi naboode khenge va har ki boode bahooshe…hich kodoomesh sadegh nist ama man vaghean hes mikonam ma too oon madrese zendegi mikardim…rahat boodim va hanooz behtarin dorane zendegie man 4 saale dabirestaname…hich rabti ham be hoosh nadare…ke aksare adama ye hooshe motevaset daran va ye edeye kami too kole donya nabeghe an! hala shayad tako took too iran va too sampad ham bashan ama baghie ba adamaye dige farghi nadaran faghat ye modire fogholade roshanfekr dashtan ke too iran vagean ghanimat e bozorgi bood….oonam ke saro tahesho ham avordan mese kheili chizaye dige

    az postetam mese hamishe khosham oomad…

    • دانشمند می‌گوید:

      من نمیدونم این پست به سمپاد چه ربطی داشت، آقا جان، هر جا یه عده رو جمع کنند، بهشون بگند شما تافته ی جدا بافته اید، میرینن به دو گروه: به اونهایی که از بیرون واستادن نیگاه میکنند، به اونهایی که بهشون میگن شما تافته ی چدا بافته اید. من تکذیب میکنم سمپادی ام، کاری هم ندارم سمپادی ها چه طوری ان، به نظرم غلطه تو سن مثلا بچه ی راهنمایی بچه ها رو از نظر استعداد، اونم فقط استعداد درسی، از هم جدا کرد.

  13. kasra می‌گوید:

    خوشمان آمد.
    ادامه بدهید در مجازاتتان برای بی ادبی به ساحت مقدس دانش تخفیف قائل می شویم . بلکه اصلا بخشیدیم.
    سانسور کردنتان هم زیر سبیلی شاید رد کردیم.
    والله

  14. هیچکس می‌گوید:

    دوست خوبم
    اول بگم من نه سلطنت طلب هستم و نه راست نه چپ نه رنگی.اینکه تو خبر نداشتی خانواده پهلوی پسر دیگه ای داشتند تقصیر اونها نیست.چون بنده خبر داشتم و میدونستم کجا درس خونده ،تحصیلاتش چیه و الی آخر.اما با این حساب نمی تونم بیام تو رو متهم کنم که تو آدم بی اطلاعی هستی.چون اطلاعات تو فیس بوک و گودر که خیلی دست به دست میشه الزاما همه اطلاعات موجود در دنیا نیست!؟بنده با اینکه هیچ طرفی نیستم وقتی اوضاع فعلی ایران رو با دوران پادشاهی ایران مقایسه میکنم تفاوتی حس نمیکنم که حتی می بینم اوضاع بدتر هم شده .برای مستدلتر حرف زدن شما را ارجاع میدم به یکی از هزاران مدرک موجود در این زمینه»نظم نوین روحانیت در ایران «نوشته مهدی خلجی.برای همین فکر میکنم بهتره برای مردن پسر آدم بده متاسف باشم تا آدم بدتره! به مردم ایران نمیشه خرده گرفت ،بعضی از اونها به وضعی در اومدند که حالا حسرت گذشته رو دارند.
    بعضی از این مردمی که حالا دارند به مجلس ترحیم میرند اگه این مرحوم اگهی داده بود که به کمکتون(به دلایل مختلف ) احتیاج دارم .یک عده(مثل همین جامی و غیره که حالا پستهای الهی بمیرم می نویسند)اوه می نشستند داستانها سرهم میکردند که این آقا میخواد باز خون مردم ایران رو مثل پدرش تو شیشه کنه و اصلاح طلبها بیایید و….خلاصه اینکه مردم ایران مرده پرست هستند.قشر زیادی دوست دارند مرده همسایهشون رو ببینند و در عزاداریش ضجه بزنند یا شادی همسایه رو ببینندو مثلا تو عروسیش بش کمکی کنند.زیاد به جوگیر شدن مردم ایران نباید اعتماد و نباید تکیه کرد.

    • دانشمند می‌گوید:

      والله من نتیجه گیری ِ کامنتت رو نمیتونم بفهمم، یعنی چون الان وضع خیلی بده، باید با دیکتاتور سابق همدردی کنیم؟ آقا پسرش به ما چه صنمی داره؟ سوالم اینه. ولیکن، آره، ملت خیلی حسرت گذشته رو دارن، چون میدونن برنمیگرده

  15. Marjan می‌گوید:

    az nazar ensani taesof angize ke yek adam az doni abere ( hala be har noey )
    vali har cheghdar fek rmikonam chera in agha baade in hame sal ke az Iran omade biron ,be ghofte khodeshon taze alan yade babaye oftade ke to 11 saligish morde bode !! ???
    va ya taze alan to 44 salegi nesfe shab sa@ 2 sobh onam ba tofang yehoo yadesh omade ke khaharesh LiLA sale 2001 yani 10 sale ish taghriban khodesho koshte ???!!
    ya masalan on moghe ke ba gf aziziesh rafte bode ba keshti tafrihish to darya ke gf miofte to ab ghargh mishe ,on vaght yade mordane babash ya mordane LILA nabode !!
    yehoo sa@ 2 nesfe shab ye marde 44 sale dp mishe ???!!

    ajybbbe

    • دانشمند می‌گوید:

      من هم کلی فکر کردم که این چرا الان تازه خودش رو کشت، تاخیر داشته منطقا. خدا میدونه چه خبر بوده


  16. الاغ تر از اپوزیسون دوزاری و چیپ آویزان به فلان سلطنت و این حرف ها ندیده ام. مشتی مفلوک که کسی جدی شان نمی گیرد. کروات های گل درشت و قیافه های دهه پنجاهی و دهن های گاله ی رنگا رنگ شان در رسیور ها.
    پهلوی می میرد و مخ ش را می پاشد. اسفناک ست اما برای من به اندازه 30 ثانیه و بعدش می گویم مرد که مرد. مهم تر از امثال ما وامانده در وطن که نیست.
    همین

    • دانشمند می‌گوید:

      والله، سلطنت طلب ها، اصلا بحث شان جداست. اینها در تاریخ فریز شدن. من یه عده رو دیدم که به سلطنت اعتقاد ندارن، اما به هر حال، شیون و زاری میکنن که یکی خودش رو کشته

بیان دیدگاه